Cerita Auto

Bagaimana Proton Mungkin Mengubah Design Binyue Untuk X50

Berdasarkan bagaimana Proton menangani X70 dalam CBU asli dan dalam bentuk CKD facelift, kemungkinan crossover segmen B “X50” yang akan datang akan sangat serupa dengan reka bentuk dengan Geely Binyue yang asal. Proton X50 akan melanda pasaran Malaysia dan bersaing dengan kenderaan yang akan tiba seperti Kia Seltos dan mungkin juga Yaris Cross sekiranya UMW Toyota memutuskan untuk membawanya ke pasaran. Ia juga akan bersaing dengan crossover dari Honda dan Mazda. Kami fikir Proton harus meneruskan kebijakan yang sama seperti yang dimulakan dengan X70 – biarkan reka bentuknya tidak tersentuh mungkin, dan hanya berusaha untuk penyetempatan, pembuatan, dan menyempurnakan penukaran pemacu kanan.

Geely Bin Yue white

Ini kerana Binyue mendapat manfaat daripada mempunyai pasukan reka bentuk yang benar-benar antarabangsa, muda dan profesional yang berpusat di studio Geely’s Shanghai. Estetika Geely untuk Binyue disebut “Racing through Time”, yang mendapat inspirasi dari penghuni bandar muda yang yakin diri yang berani mencabar diri mereka setiap hari.

“Studio reka bentuk kami macam Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu – kami mempunyai lebih dari 21 kewarganegaraan, dan setiap hari di studio Shanghai kami, saya mendengar perbualan bahasa Melayu, Cina, Sweden, Perancis, Jerman, dan tentu saja bahasa Inggeris,” kata Guy Burgoyne, Ketua Geely Design China.

Salah satu aspek yang kami fikir Proton perlu ubah adalah gril. Di Binyue (dan Coolray, seperti yang diketahui di Filipina), gril depan dibina di atas Cosmos Grille, menambah sedikit kelainan dengan memasukkan elemen krom dan warna merah untuk penampilan yang canggih. Gril Infinite Weave X70 dengan tiga lapisan atau bahkan mungkin 2 lapisan seperti yang dilihat pada Persona dan Saga mungkin akan menjadi bagaimana Proton meneruskan X50.

Semasa merancang Binyue, pasukan reka bentuk Geely dipandu untuk memberikannya wajah keluarga yang tidak asing lagi, tetapi juga menekankan keperibadian dan gaya tersendiri untuk membuatnya mudah dikenali.

BHPetrol Kaya Raya Contest April to may 2020

“Tujuan kami adalah untuk kereta kami mempunyai tema yang berbeza berdasarkan gaya inti … Bahagian depan diukir untuk memiliki volume tebal yang memberikan efek 3D yang kuat. Hudnya mempunyai bonjolan kuat yang menyempit ke arah depan, dengan fokus pada lencana Geely. Permukaan dan lekukan terasa kaya dan premium untuk memberikan nuansa yang berkualiti, ”jelas Jamie Barett, Pereka Utama di Binyue / Coolray.

Berdasarkan pengendalian X70 mereka, kami tidak berpendapat Proton akan mengubah aspek reka bentuk berikut:

  • Sayap krom satin yang menghubungkan bahagian depan dengan tiang D yang dapat dilihat melalui paparan profil sisi
  • Unsur serat karbon pada bumper depan dan belakang
  • Reka bentuk “bumbung tergantung” ke arah belakang kereta

“Ini diilhami oleh penstabil sayap pesawat, untuk mensimulasikan pemotongan udara dengan tepat dan menciptakan sensasi terapung,” kata Jamie.

Spoiler yang diilhamkan oleh aero dan ekzos kembar seperti jet thruster menggunakan tema ini dan membantu memberikan Coolray perasaannya yang sporty. Di dalamnya, tema penerbangan diteruskan hingga ke lubang udara dua sisi, sekali lagi diilhamkan oleh enjin jet.

Proton X50 cabin

Pada Proton X70, bahagian dalamnya hampir tidak dapat diubah selain menukar pembesar suara, beberapa lencana (dan perumahan untuk lencana ini), beberapa animasi digital, cetakan logo. Ada kemungkinan bahawa X50 akan mengalami peralihan kecil yang serupa. Dalam kes ini, kita boleh mengharapkan panel kawalan terapung 10.25″.

Geely Bin Yue cabin

Ada satu aspek yang kami rasa Proton harus pertimbangkan. Pada waktu siang, potongan hiasan di papan pemuka menunjukkan corak yang diilhami oleh planet yang mengorbit. Pada waktu malam, coraknya menyerupai tema Cosmos Grille yang berkembang. Memandangkan Cosmos Grille adalah tanda tangan reka bentuk Geely, kami merasakan Proton harus merancang semula ini agar lebih sesuai dengan elemen gril Ethereal Bow atau Infinite Weave mereka. Terdapat juga elemen merah di papan pemuka yang mungkin ingin dikeluarkan atau diwarnai semula oleh Proton kerana pelanggan Malaysia cenderung memilih palet warna yang lebih konservatif. Mungkin coklat, seperti di Coolray atau warna coklat yang lebih terang pada X70 akan digunakan sebagai gantinya.

Jika tidak, pemilik X50 mempunyai kabin yang agak cemerlang untuk dinantikan. Inilah cara Pereka Dalaman, Mei Song menerangkannya:

“Tata letak kawasan pemanduan mengadopsi gaya reka bentuk kokpit, dinyatakan dengan cara yang lebih ringan dan lebih dinamis, yang memberikan keseronokan berkendara kepada pemandu. Ruang kabin yang luas dibuat menggunakan seni bina berlapis yang lancar. Contohnya, tema mendatar meluas dari panel instrumen hingga ke panel pintu, menjadikan visual kelihatan lebih luas. “

Previous post

Keterangan Sistem Pacuan Semua Roda Volvo

Next post

Cara Volvo Car Malaysia Menggalakkan Penjarakan Sosial

Ross Hadi

Ross Hadi

14 tahun bikin burger, 21 tahun mengacara, 8 tahun borak kereta dan kini ... berkongsi sama!

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *