Sukan

Alfa Romeo Ini Ada Kuasa 500bhp Yang Menakjubkan

Sayang ianya bukan untuk dijual.

Alfa Romeo Coloni S1 yang kelihatan hebat ini siap untuk perlumbaan DTM. Kereta lumba jenis ini dilahirkan melalui karya Enzo Coloni yang merupakan bekas pemilik pasukan perlumbaan Formula 1 dan pengeluar kereta lumba. Kenderaan unik ini telah dikenal pasti sebagai prototaip yang berfungsi dan lahir dari idea sebuah kereta yang siap untuk perlumbaan Formula di bawah spesifikasi FIA Group E. Ia dipanggil 156-Maxiturismo dan sayangnya ia tidak pernah berlumba.

Secara estetik ia menggunakan badan Alfa Romeo 156 tetapi di bawah badan, ia tersembunyi, seperti Alfa 164 ProCar jiwa dan casis lumba penuh. Ia adalah kereta lumba Formula 1 dengan mudah (memandangkan tempat duduk satu tempat duduk, dengan penyelesaian teknikal yang hebat).

Alfa Romeo Coloni S1
Alfa Romeo Coloni S1
Alfa Romeo Coloni S1
Alfa Romeo Coloni S1

Casis kereta dibuat sepenuhnya dari tiub penyokong serat karbon dan logam yang hanya menyediakan tempat tengah bagi pemandu dan komponen aktif dan elektronik kereta terletak di ruang kecil di sebelah pemandu.

Enjin 3.0 liter V6 dari Alfa Romeo dipasang di posisi belakang pusat membujur dan ia telah disesuaikan dan diubah untuk perlumbaan persaingan dan mampu mengembangkan peringkat kuasa antara 380 hingga 500 kuasa kuda.

Kotak gear berurutan 6-kelajuan juga dihasilkan oleh Coloni bekerjasama dengan Hewland. Semua ini menjadikan kereta, dengan berat hanya 900kg, mampu memecut dari 0 hingga 100km / j hanya dalam 2.0 saat dan dari 0 hingga 200km / j dalam 9.0 saat, dengan kelajuan maksimum melebihi 340km / j.

Ciri lain termasuk unit kawalan elektronik yang terletak tepat di belakang roda stereng, sistem brek Brembo ditingkatkan dengan cakera brek karbon dan titanium, roda OZ magnesium 18 x 9.5 di gandar depan dan 18 x 11.5 ″ roda pada gandar belakang dan sistem penggantungan yang dikembangkan oleh Coloni dan Eibach.

Kos terakhir mesin ini adalah sekitar 600,000 Euro yang hampir tepat untuk kereta siap DTM tetapi sayangnya akauntan di Alfa Romeo tidak bersedia melepaskan wang seperti ini ketika perniagaan tidak berada pada tahap terbaik.

Harus diingat bahawa Alfa Romeo 156 yang dilancarkan pada tahun 1996 memiliki kemuliaan sukan permotorannya dalam perlumbaan tur. Antara tahun 2000 dan 2003, Alfa 156 GTA memenangi Kejuaraan Pelancongan Eropah empat kali berturut-turut, dengan juruterbang Itali Fabrizio Giovanardi dan Gabriele Tarquini. Seperti 155 V6 Ti, 156 GTA menggunakan monoblock asal – tetapi, bukannya enam silinder, ia mempunyai versi hingga 275 hp dari mesin 2.0 16v Twin Spark.

Alfa Romeo 156 GTA mungkin tidak memiliki momentum yang sama dengan 155 V6 Ti, tetapi tidak dapat dinafikan bahawa ia mempunyai daya tarikannya. Hari ini, mesin perlumbaan ini sedang duduk di gudang pengumpul Belanda yang menunggu untuk dilancarkan di trek perlumbaan. Malangnya, ia mungkin tidak akan berjalan langsung.

Previous post

Mitsubishi Galant GTO Sambut Ulangtahun Ke 50nya

Next post

Keterangan Sistem Pacuan Semua Roda Volvo

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *