Trak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

Suzuki Jimny Versi Empat Pintu Disahkan

Produksi akan bermula di India pada akhir tahun 2020.

Terdapat spekulasi selama berbulan-bulan tentang versi lima pintu Suzuki Jimny semua baharu ini akan dihasilkan. Bahkan ada penyajian yang dikongsi dalam talian tentang cara Jimny Jeep 4-pintu akan kelihatan seperti dan sambutan dalam talian secara global untuk gambar-gambar Jimny 4-pintu semuanya sangat positif.

Kini datang berita bahawa Suzuki ingin memulakan pembinaan Jimny di India, untuk pasaran India dan juga untuk eksport dan mereka serius mempertimbangkan Jimny lima pintu menggunakan jarak roda yang dipanjangkan. Pengeluaran di India dijadualkan bermula tahun ini, 2020.

Suzuki Jimny 4 Door Production starts in India

Pasaran Malaysian?

Ini adalah berita baik untuk peminat Suzuki Jimny di Malaysia bersama dengan berita baru-baru ini bahawa Suzuki kembali ke Malaysia di bawah Kumpulan Automotif Naza, ini bermakna kepulangan papan nama Jimny juga.

Bila pengeluaran akan bermula?

Selepas berakhirnya pengeluaran Gipsy Suzuki untuk pasaran India, Maruti-Suzuki merancang untuk mula membina Jimny.

Jimny 5-pintu semua baharu ini akan dibina di atas casis bingkai-tangga dan akan mempunyai gandar tegar di kedua-dua hujungnya. Jimny ini akan terus menggunakan sistem pacuan empat roda dengan kes pemindahan rendah. Jimny 5 pintu spesifikasi India akan dilengkapi dengan enjin petrol 105hp, 1.5 liter K15B yang juga boleh didapati di Maruti Suzuki Ciaz, Ertiga dan Vitara Brezza.

Suzuki Jimny 4 Door Production starts in India

Pembuatan Jimny ini akan bermula di kilang Hansalpur Maruti Suzuki di Gujarat, sekitar Jun 2020 dengan Jimny 3 pintu pertama dan sebahagian besar pengeluaran diperuntukkan bagi eksport yang mungkin termasuk Malaysia. Pengeluaran Jimny 5 pintu akan bermula enam bulan kemudian dengan output yang dikongsi antara India dan pasaran eksport. Maruti akan menjual 5 pintu Jimny di kedai Nexa premiumnya.

Suzuki Jimny 4 Door Production starts in India

Maruti Gipsy semasa didasarkan kepada Suzuki Samurai yang lama.

Kumpulan Suzuki Jepun adalah pemilik majoriti jenama India Maruti-Suzuki. Dengan bahagian pasaran lebih daripada 50 peratus, Maruti adalah pengeluar kereta India yang terkemuka. Sehingga tahun 2019 Maruti masih menghasilkan Gipsy, yang sesuai dengan versi panjang Suzuki Samurai yang ditawarkan sehingga 1998. Gipsy yang terakhir dijual di India sekitar RM36,500 sebelum cukai dan penghantaran.

Kami yakin, jika versi lama Suzuki Jimny ini dibawa ke Malaysia, akan ada pembeli dari ladang, kilang kecil dan bahkan industri pembinaan bersedia untuk mempunyai satu atau dua untuk penggunaan kasar mereka.

Pengeluaran Suzuki Jimny semua baharu di Jepun telah mencapai had kapasitinya disebabkan oleh permintaan global yang tinggi, dan kos pengeluaran di Jepun jauh lebih tinggi daripada di India.

Suzuki Jimny 4 Door Production starts in India

Previous post

Perodua Main Peranan Perangi COVID-19

Next post

JLR Guna Kenderaan Mereka Untuk Bantu Memerangi Coronavirus Secara Global

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *