Takziah

Legendaris Motorsport Sir Stirling Moss 90 Tahun Meninggal Dunia

Sir Stirling Moss, sering dikenali sebagai “Mr. Motor Racing” atau “pemandu paling tersohor yang tidak pernah memenangi Kejohanan Dunia”, telah meninggal dunia pada usia 90 tahun. Kematiannya dikaitkan dengan penyakit yang dia alami sejak sekian lama, walaupun tidak ada butiran yang dikongsi.

Sir Stirling Moss memang sudah ditakdirkan untuk memandu dari awal, dengan kedua-dua ibu bapanya terlibat dalam motorsport. Mereka menggalakkan beliau untuk mengambil bahagian dan mengenali dinamik memandu dari usia yang sangat muda. Menjelang umur 9 tahun, Moss memandu di kawasan rumah keluarganya dengan Austin Seven yang dibeli untuknya oleh bapanya.

Dari usia muda, dia mengalami beberapa masalah kesihatan, termasuk masalah dengan buah pinggangnya. Sebelum memasuki dunia motorsport sebagai kerjaya, dia telah mencuba perniagaan hotel, tetapi itu tidak menjadi.

Ketika dia cukup tua untuk memandu secara sah, ayahnya meminjamkannya BMW 328. Ini menjadi kereta pertama di mana dia akan mula berlumba, walaupun kereta lumba sebenar pertamanya adalah Cooper 500. Dia menjual sebahagian besar harta benda untuk membelinya, dengan ibu bapanya membuat perbezaan harga. Ia digunakan untuk bersaing di pendakian bukit tempatan dan dia terus memandu lebih banyak Coopers, tetapi pada akhir kerjaya perlumbaannya telah menggerakkan lebih 84 buah kereta yang berlainan di trek.

Sepanjang tahun 1950-an, Sir Stirling Moss terus memenangi perlumbaan di pelbagai disiplin dan memegang rekod kemenangan paling banyak F1 berbanding mana-mana pemandu British sehingga tahun 1991. Walaupun bagaimanapun, sebagai nama samarannya mencadangkan, Kejuaraan Dunia selalu menghindarinya. Dia seolah-olah lebih suka peranan underdog dan berlumba dengan pasukan yang lebih kecil.

Sir Stirling Moss secara rasmi bersara selepas kejadian di Lotus di Goodwood pada tahun 1962 mengakibatnya koma selama sebulan. Insiden itu meninggalkan tubuhnya separuh lumpuh, tetapi walaupun selepas pemulihan, dia merasakan lebih baik untuk meninggalkan motorsport. Beliau terus menyumbang kepada dunia motorsport dalam satu cara atau lain, dan seketika kembali ke sana pada tahun 80-an. Beliau tetap aktif dalam menggalakkan sukan motorsport dan hanya menarik diri dari kehidupan awam pada tahun 2018.

Previous post

Porsche 911 era-991 Terakhir Akan Dilelong Untuk Menangani COVID-19

Next post

Kia Lancar Program Lanjutan Waranti

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *