Berita Auto

Siapakah Yang Akan Membeli Kereta Baharu Di Malaysia Selepas Perintah Kawalan Pergerakan Nanti

Kami berkongsi kemungkinan penyelesaian untuk industri kereta baharu dan terpakai.

Industri automotif Malaysia kelihatan agak suram untuk beberapa bulan yang akan datang kerana pemilik perniagaan dan pekerja mereka pasti menghadapi kelembapan ekonomi global. Sementara itu, peniaga kereta baharu dan terpakai di Malaysia perlu memastikan perniagaan mereka berterusan dan pelanggan akan berkurangan dari sektor swasta kerana pemotongan pekerjaan dan penutupan perniagaan akan berlaku dalam beberapa bulan mendatang …… tetapi tidak untuk sektor kerajaan yang sudah mengembung (terdapat seorang penjawat kerajaan untuk setiap 19.37 rakyat Malaysia).

Perodua Axia

Dengan pemberian kerajaan baru-baru ini kepada semua pegawai kerajaan dan pesara yang sudah mempunyai pendapatan bulanan dan pekerjaan yang dijamin, mereka kini mempunyai akses tunai dalam akaun bank mereka.

Pemberian wang tunai juga diperuntukkan kepada isi rumah, orang bujang dan pelajar, tetapi ini adalah pembayaran satu kali untuk memudahkan mereka membeli makanan dan barang keperluan semasa tempoh Perintah Kawalan Pergerakan.

BHPetrol RON95 Euro 4M

Tindakan Kerajaan

Bantuan Prihatin Nasional berupa wang tunai kepada golongan B40 (isi rumah berpendapatan kurang dari RM4,000) dan M40 (isi rumah berpendapatan antara RM4,001-RM8,000).

Setiap isi rumah B40 mendapat RM1,600 dan setiap isi rumah M40 mendapat RM1,000. Warga bujang yang berpendapatan kurang daripada RM2,000 mendapat RM800 dan mereka yang berpendapatan antara RM2,001 dan RM4,000 mendapat RM500. Pelajar pendidikan tinggi mendapat RM200. Pesara dan penjawat awam Gred 56 (yang jumlah ganjaran adalah kira-kira RM15,000 sebulan) dan di bawah mendapat RM500 setiap satu (di mana kebanyakan rakyat Malaysia berfikir adalah tidak perlu kerana gaji mereka masih berjalan semasa PKP).

Semasa lockdown, kebanyakan jabatan kerajaan ditutup dan pekerja-pekerja tinggal di rumah dan berjimat kos perjalanan pergi balik kerja, makan luar dan sebagainya. Ini bermakna mereka semua harus mempunyai wang tunai dalam akaun bank mereka.

They now the ability to take on a new car loan or maybe a used car loan. Plus, being a government employee they get a better car loan interest rates from the national cars which will spur the sales of the national car brands.

Mereka kini mempunyai keupayaan untuk mengambil pinjaman kereta baru atau terpakai. Selain itu, sebagai pekerja kerajaan, mereka mendapat kadar faedah pinjaman kereta yang lebih baik untuk kereta nasional yang akan merangsang jualan jenama kereta kebangsaan.

Kuasa Runding

Kuasa tawar menawar dengan pasaran kereta terpakai sekarang akan lebih baik kerana pengedar kereta terpakai perlu memindahkan stok dalam tangan mereka dan pembeli mempunyai kelebihan untuk menjatuhkan harga.

Ia adalah situasi menang-menang jika anda seorang penjawat awam atau pesara sekarang. Pada tahun 2019, jumlah penjawat awam (kakitangan kerajaan) di Malaysia berjumlah sekitar 1.7 juta rakyat Malaysia. Ini adalah jumlah orang ramai yang mempunyai wang tambahan dalam akaun dan dengan pendapatan masa depan yang terjamin mereka boleh mula membantu industri kereta Malaysia.

Peniaga kereta baharu dan terpakai Malaysia perlu menekankan rancangan pemasaran mereka untuk membuat mereka menukar kereta lama mereka yang lama. 

Previous post

Adakah Peugeot 2008 Akan Datang Dengan Focal Audio di Malaysia?

Next post

Audi RS 5 Sportback dan Coupe Facelift Dekat Dengan Penghantaran

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *