Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Pengecasan Kenderaan ke Kenderaan Elektrik Dilakukan Di China

Ini bermaksud kegelisahan tentang jarak perjalanan dapat dikurangkan apabila diperlukan bila bilangan kenderaan elektrik mencukupi di jalan raya.

Berita terkini dari China ini menunjukkan Tesla yang kehabisan kuasa bateri sedang dicas oleh Kenderaan Elektrik (EV) lain, lagu BYD dengan kuasa bateri yang mencukupi untuk membawa pemandu Tesla ke stesen pengecasan Tesla. 

Pengisian kenderaan elektrik (EV) adalah aspek penting dalam pemilikan EV. Dengan penarafan kuasa, jenis penyambung, keperluan pemasangan kabel dan spesifikasi kenderaan yang perlu dipertimbangkan.

BYD SONG SUV

Artikel dari carnewschina.com 

BYD Charges Tesla In China

The biggest Tesla story in China at the moment is about a Tesla Model S being recharged by a BYD Song PRO DM, which is a powerful PHEV.

The Tesla, driven by a pretty lady wearing a traditional Chinese qipao, run out of juice and stopped on the side of the road. After a while, a BYD with dealer-plates stopped and the driver offered a charge.

The story in Chinese media notes that the vehicle-to-vehicle charge can only provide slow charging of about 2KW, so to get enough electricity to make it to the nearest Supercharger Station the cars had to connect for about 2 hours. During this time, the BYD man and Tesla lady were seen exchanging numbers. Almost a story too good to be true.

The BYD Song PRO DM combines a 1.5 turbo with an electric motor. Output is 319 hp and 525 Nm. Battery is 15.7 kWh and EV-only range is 81 km.

So BYD saved the Tesla’s day, today, but we all know that PHEVs are a dying breed. BYD knows that too and the Song is also available as an EV, but that one has just 184 hp.

Tesla Model S

Masih ramai pemilik EV yang tidak begitu memahami cara EV mereka berjalan. Terutama orang kaya yang mempunyai EV di rumah dan sekali sekala ahli keluarga mengeluarkan EV untuk memandu tanpa menyedari hayat bateri.

Masih ada kecenderungan untuk melihat EV sebagai kenderaan petrol dan diesel, di mana orang pergi ke stesen servis untuk isi bahan bakar.

Analogi yang lebih baik adalah melihat penggunaan dan pengecasan telefon pintar. Sebilangan besar orang tidak memerlukan pengecasan telefon yang cepat sepanjang masa, sebaliknya mengecas di lokasi tetap, misalnya di rumah semalaman atau ketika mereka bekerja. Mereka mungkin menunggu di tempat yang tidak selesa seperti kedai kopi untuk mengecasnya sekali-sekala, seperti ketika berada di luar rumah, tetapi ini adalah pengecualian.

Seperti pengguna telefon pintar, diberi pilihan, pemandu EV lebih suka mengecas kereta mereka dalam rutin harian mereka apabila mereka boleh memasang dan melupakannya. Ini datang dari pemilik EV yang mempunyai akses ke stesen pengecasan rumah dan mampu melakukan lebih daripada 80% pengecasan EV mereka di rumah.

Previous post

Geely Azkarra Juga Dikenali Sebagai Proton X70

Next post

Mereka Yang Terkandas Di Kampung Sejak PKP Dibenarkan Pulang Tertakluk Kepada Terma & Syarat

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *