Berita Auto

Pajak Atau Beli Selepas Perintah Kawalan Pergerakan

Dengan begitu banyak ketidakpastian di pasaran pada tahun 2020 ini dan mungkin meregang hingga ke 2021, perniagaan kereta langganan / pajakan kelihatan agak lumayan apabila perniagaan bertungkus lumus mencari kedudukan dan keseimbangan mereka semasa tempoh PKP ini. Pemilik kereta baharu (3-5 tahun) mungkin tidak akan memasuki bilik pameran kereta baharu atau terpakai. Namun, bagi rakyat Malaysia yang ingin membeli kereta pertama mereka, langganan / pajakan boleh menjadi pilihan yang mereka boleh pertimbangkan.

2019 Mercedes-Benz GLC

Pernahkah anda mempertimbangkan melanggan / memajak kereta mewah daripada membeli? Ia pada asasnya seperti menyewa sebuah apartmen. Anda mendapat penggunaan kenderaan tetapi tidak memilikinya, dan oleh itu, tidak perlu risau tentang pemeliharaan; sesuatu yang boleh menjadi sangat mahal untuk model mewah. Anda juga tidak terikat kepada satu pilihan kerana anda hanya memajak kenderaan untuk jangka masa tertentu, biasanya antara satu hingga empat tahun.

Ramai sudah mula untuk memilih laluan langganan / pajakan kerana ia memberi mereka sedikit kebebasan. Memiliki kenderaan adalah komitmen besar, tetapi menyewa membolehkan anda menukarnya secara berkala untuk sesuatu yang baharu. Ini bermakna anda boleh mengetahui perkembangan terkini mengenai teknologi dalam kereta, serta model kenderaan, pilihan enjin dan langkah keselamatan. Banyak peniaga kereta mewah juga menawarkan bayaran sewa yang lebih rendah, menjadikan kenderaan terbaru lebih senang dicapai dan anda dapat memandu kereta impian anda dengan bajet ketat.

Ini bukan bermakna tidak ada kontra yang datang dengan menyewa sebuah kereta. Kenderaan ini bukan milik anda, jadi anda perlu mematuhi peraturan syarikat yang menyewakannya kepada anda. Biasanya terdapat klausa tentang jarak perbatuan . Perjanjian itu akan menetapkan sejauh mana perjalanan anda dibenarkan dengan kenderaan tersebut untuk setiap tahun perjanjian sewa, dan anda mungkin akan dikenakan bayaran untuk perbatuan tambahan yang anda lakukan.

However, there are numerous other benefits to leasing a luxury car instead of buying one that can far outweigh the restrictions:

Walau bagaimanapun, terdapat banyak faedah lain untuk menyewa kereta mewah daripada membeli:

Renault Subscription

Anda tidak perlu risau tentang penyelenggaraan

Seperti menyewa apartmen, anda tidak bertanggungjawab untuk penyelenggaraan kereta yang anda sewa. Anda masih perlu membawanya ke mekanik untuk mendapatkan servis secara berkala, atau jika ada yang tidak kena. Walau bagaimanapun, kos penyelenggaraan akan ditanggung oleh syarikat atau pengedar dari mana anda menyewa kereta, dan mereka akan menangani semua tuntutan jaminan. Untuk kereta mewah, kos penyelenggaraan dan pembaikan boleh menjadi mahal, jadi jika anda tidak perlu membayarnya, ini adalah keuntungan.

Perincian yang tepat mengenai apa yang akan dilindungi oleh syarikat harus dinyatakan dalam perjanjian pajakan anda, tetapi biasanya merangkumi servis berkala untuk meliputi kehausan dari penggunaan, dan memperbaiki apa-apa yang rosak kerana kesalahan pengeluar. Kerosakan dari tingkah laku melulu di pihak anda perlu dibayar dari akaun anda.

Terdapat juga perkara-perkara tertentu yang perlu anda lakukan untuk memastikan kenderaan sewa anda dalam keadaan baik. Syarikat menyewakannya kepada anda tidak akan senang jika anda mengembalikan kereta dalam keadaan buruk disebabkan pengabaian atau penyalahgunaan. Jenis langkah yang anda perlu lakukan termasuk memeriksa tayar dan minyak, memelihara kereta di dalam dan luar, dan memastikan pembaikan dilakukan sebaik sahaja ada kerosakkan. Sekiranya anda jaga kereta itu seolah-olah kereta anda sendiri, ia akan mudah untuk memastikan kereta itu dalam keadaan tip-tip sepanjang tempoh pajakan.

2019 Nissan X-Trail

Pembayaran bulanan anda lebih rendah

Apabila anda memajak kenderaan, anda akan mempunyai kontrak dengan jumlah yang ditetapkan untuk bayaran bulanan. Bayaran ini boleh meningkat setiap tahun, tetapi perlu dinyatakan dalam kontrak dan kenaikan yang dikaitkan dengan inflasi. Pada akhir kontrak anda, anda mungkin mempunyai pilihan untuk membeli kenderaan untuk jumlah yang ditetapkan pada permulaan perjanjian. Sebagai alternatif, anda boleh menukar kenderaan dengan sesuatu yang baru, dan memulakan perjanjian sewa semua baharu.

Pembayaran bulanan untuk pajakan sangat serupa dengan pembayaran balik yang anda akan buat jika anda mengeluarkan pinjaman untuk membeli kereta. Walau bagaimanapun, dalam hampir semua kes, jumlah untuk menyewa kenderaan akan lebih rendah daripada jumlah yang perlu anda bayar setiap bulan dengan pinjaman untuk membeli kereta tersebut. Ini bermakna jika anda memajak kenderaan mewah, anda akan membayar kurang daripada pinjaman untuk kereta yang mungkin mula-mula tidak dalam bajet anda.

Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa pada akhir kontrak anda tidak akan memiliki kenderaan seperti yang anda lakukan jika anda membayar pinjaman, jadi anda tidak akan memperoleh aset. 

2019 Nissan leaf

Anda mendapat kenderaan baharu setiap 4/5 tahun

Keindahan melanggan kereta mewah ialah pada akhir kontrak, anda boleh mendapatkan kereta baharu. Perjanjian pajakan sedia ada yang ada sekarang adalah untuk model-model terkini, yang bermaksud anda sentiasa boleh memandu model paling terkini.

Pada akhir kontrak, anda boleh mengembalikan kenderaan yang anda pandu. Dari situ, anda boleh menukar kereta untuk sesuatu yang lain dan menandatangani kontrak baru untuk pajakan seterusnya. Sekiranya anda berpegang dengan syarikat yang sama dan anda mempunyai penarafan kredit yang baik dan sejarah pembayaran balik, keseluruhan proses akan sangat senang dan cepat.

Tidak sepatutnya ada masa menunggu, walaupun ini adalah kenderaan pertama yang anda sewa. Penarafan kredit dan pemeriksaan sejarah kewangan adalah semua yang kebanyakan syarikat pajakan atau langganan memerlukan sebelum kertas kerja ditandatangani. Proses ini jauh lebih cepat daripada menunggu untuk kelulusan pinjaman. Ini kerana syarikat-syarikat yang memajak kenderaan memegang kereta itu sebagai penjamin, dan tahu bahawa mereka hanya dapat mengembalikannya pada bila-bila masa jika orang yang menyewanya memungkiri pembayaran.

Subscription or leasing offers a fixed budget, low maintenance alternative that lets you drive the car.

Langganan atau pajakan menawarkan bajet tetap, alternatif penyelenggaraan rendah yang membolehkan anda memandu kereta.

Previous post

Audi RS 5 Sportback dan Coupe Facelift Dekat Dengan Penghantaran

Next post

Indonesia, Hub Kenderaan Elektrik ASEAN Baharu

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *