Berita Auto

Mazda 6 Baharu Yang Akan Datang Mungkin Penyelamat Sedan D-Segment

Tidak syak lagi, sedan sudah kehilangan daya tarikannya di pasaran sekarang – dan lagi besar atau lagi mahal sedan itu, semakin sukar bagi pengeluar untuk menjualnya. Kami membuat kesimpulan bahawa ini adalah kerana beberapa faktor. Pertama, terdapat lebih banyak SUV bersaiz sederhana yang tersedia sebagai alternatif hari ini berbanding sebelum ini. Hari ini, ia bukan sesuatu yang luar biasa untuk melihat satu jenama memaparkan pelbagai SUV dalam harga dan saiz yang serupa.

Pengguna nampaknya lebih menginginkan kenderaan ini, kerana memenuhi lebih banyak keperluan daripada sedan tradisional tanpa memerlukan kos lebih tinggi untuk dipakai atau dibeli.

Kedua, sedan yang lebih besar dari jenama pasaran besar harus bersaing dengan sedan yang lebih kecil daripada jenama premium. Ramai mungkin menganggap Camry yang bersekongkol penuh mendapati dirinya mampu untuk memasuki 3-Series peringkat kemasukan. Jelas sekali, tarikan jenama BMW sukar untuk dielak bagi pembeli yang bijak.

Sesetengah pengeluar tidak lagi menawarkan sedan D-segmen di Malaysia lagi. Contoh Nissan. Teana mereka hilang dari pasaran beberapa tahun yang lalu. Sesetengah jenama, seperti Honda, telah menduga bahawa gaya coupe dan turbocharging dapat merangsang pasaran.

Civic terbaru adalah bukti bahawa masih ada kehidupan di pasar sedan, dan Accord baru mereka nampaknya menghasilkan banyak desas-desus. Dan mungkin cukup untuk mengekalkan nameplate ini untuk sementara waktu. Tetapi Mazda mungkin mempunyai sesuatu yang sama sekali berbeza.

Sebilangan besar peminat tahu bahawa Mazda telah menaiktarafkan diri ke tangga premium sejak beberapa seketika. 3 dan CX-30 terbaharu adalah contoh yang baik untuk mencapai tahap ini. Walau bagaimanapun, khabar angin mencadangkan bahawa 6 generasi akan datanglah yang boleh akhirnya memindahkan mereka ke tangga penting yang terakhir. Dan inilah sebabnya.

Hampir setahun yang lalu, kami mengetahui bahawa Mazda membangunkan enjin Skyactiv-X dan Skyactiv-D inline 6 serta platform roda belakang yang baru. Ini telah disahkan dalam Hasil dan Ramalan Kewangan 2019 mereka. Spekulasi adalah mereka akhirnya dapat membina pengganti RX sportscar seterusnya.

Kini nampaknya komponen-komponen ini mungkin sebenarnya akan masukkan ke dalam sedan Mazda6 seterusnya mengikut Car and Driver. Sedan roda belakang D-segmen dengan motor inline-6 yang berprestasi tinggi? Ini akan membolehkan Mazda6 menilaikan harganya lebih kurang BMW 3-Series dan Mercedes-Benz C-Class. Malah Turbo Skyactiv-G 2.5-liter semasa dipasang secara longitud sebagai pangkalan atau mid-spec Mazda6 di sekitar RM250,000 yang akan menggiurkan.

Memandangkan betapa Mazda berpegang teguh pada konsep Kai untuk ketiga-tiga Hatchback, kemungkinan besar generasi ke-6 ini akan kelihatan seperti versi Vision Coupe (gambar). Dan jika pengganti RX masih di atas meja, konsep RX Vision akan menjadi cara yang baik untuk melaksanakannya.

Previous post

Individu Ingkar PKP Akan Terus Ditangkap Mulai Esok

Next post

Volvo Berusia 93 Tahun Hari Ini

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *