Berita Auto

Lexus GS Akan Diberhentikan, Pengganti Berasaskan Mirai berkemungkinan

Laporan di internet nampaknya menunjukkan bahawa Lexus tidak akan lagi bersaing di kelas Eksekutif pacuan roda belakang dengan GS setelah generasi model ini sampai ke penghujung perjalanannya. Sejak tahun 1991, Lexus telah menawarkan GS sebagai alternatif kepada pesaing klasik Jerman seperti BMW 5-Series dan Mercedes-Benz E-Class. Namun, tidak seperti saingan Jerman mereka, Lexus sejak 1989 juga menyediakan alternatif pacuan roda depan dalam kelas serupa yang disebut Lexus ES.

Kenyataan Lexus tentang GS:

Last year, the GS represented just 4% of overall Lexus sales in the car segment. Through the first three months of 2020, Lexus sold just 624 GS sedans, a decline of more than 34% year over year. Full-year sales in 2019 were down a whopping 48.8%, at just 3,378. The model saw its best sales year in 2015, when it sold 23,117.Tahun lalu, GS mewakili hanya 4% dari keseluruhan penjualan Lexus dalam segmen kereta. Melalui tiga bulan pertama tahun 2020, Lexus menjual hanya 624 sedan GS, penurunan lebih dari 34% tahun ke tahun. Jualan setahun penuh pada tahun 2019 turun 48.8%, hanya pada 3.378. Model ini menyaksikan tahun penjualan terbaik pada tahun 2015 apabila ia terjual 23,117.

Stok GS terakhir akan ditolak dengan 200 unit yang akan dijual sebagai “Edisi Khas Black Line”. Lexus GS generasi ke-4 ini memulakan debutnya pada tahun 2011 dan berada di akhir jangka hayatnya. Kami ingat melihat GS di laman web Lexus Malaysia beberapa tahun yang lalu, tetapi hari ini ia tidak lagi dipaparkan di sana. GS F juga mungkin akan mencapai penghujungnya. Ini adalah pesaing M5 / E63 dengan enjin V8 5 liter.

Lexus GS F

Apa seterusnya untuk Lexus dalam segmen ini?

Dengan keluarnya GS, ada beberapa kemungkinan untuk Lexus. Walaupun segmen portfolio mereka menyusut, penawaran crossover mereka telah berkembang. RX kini ditawarkan dengan jarak roda panjang (RX L), pasaran crossover kompak baharu sahaja dipenuhi dengan UX, dan ES terbaharu membawa tahap kecanggihan baharu.

Terdapat khabar angin bahawa Lexus akan membina sedan eksekutif pacuan roda belakang berkuasa hidrogen atau elektrik menggunakan tulang platform Toyota Mirai generasi ke-2. Ya, model ini menggunakan platform TNGA pacuan roda belakang dan mungkin disesuaikan untuk bersaing dengan Tesla Model S dan Porsche Taycan. Lexus mungkin tidak dapat akan menggunakan semula nama GS. Menghala ke sesuatu yang segar seperti yang dilakukan Porsche dengan Taycan lebih masuk akal.

Previous post

Mansory Hasilkan Pakej Softkit Untuk Ferrari 812 Superfast

Next post

Renault Malaysia Mengemas Kini Pelan Dan Promosi Langganan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *