Trak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

Lakaran Pengganti Mazda BT-50 Berdasarkan D-Max Baru

Mazda bukanlah jenama pertama yang difikirkan oleh sesiapa sahaja bila bercakap tentang trak pikap, tetapi mereka telah menawarkan pikap ‘BT-50’ sejak tahun 2006. Sebenarnya, pengalaman mereka dengan pikap adalah sejak permulaan syarikat lagi. Kenderaan pertama mereka adalah trak pikap mini roda tiga seperti Mazda-Go dan Mazda K360. Mengikut sejarah, ini berkembang menjadi trak siri-B yang hari ini wujud sebagai BT-50, yang berkongsi platformnya dengan Ford Ranger. Tetapi dengan persekutuan antara Ford dan Mazda berakhir, Mazda telah beralih ke Isuzu untuk mewujudkan pengganti BT-50 berdasarkan D-Max serba baharu.

Portal Caradvice baru-baru ini menunjukkan lakaran bagaimana rupanya nanti dan memberi anggaran bahawa trak pikap Mazda baharu mungkin diperkenalkan seawal akhir tahun 2020. Namun, memandangkan keadaan pasaran semasa, kami pasti tarikh ini akan ditangguhkan.

Isuzu D-Max baharu di mana BT-50 akan didasarkan belum dijual di Malaysia. Ia diperkenalkan di Thailand sebelum facelift generasi semasa D-Max datang ke Malaysia. Telah dicadangkan bahawa tidak akan ada banyak perubahan mekanikal di bawah hud, tetapi tidak ada sesiapa yang dapat mengatakan dengan pasti sama ada enjin 1.9L atau 3.0L akan tersedia untuk BT-50 baru.

Isuzu D-MAX 2020_instrument cluster

Dasar-dasar D-Max baru tidak akan diusik, bahkan sistem infotainment akan memiliki rasa Isuzu yang lebih baik. Namun, Mazda telah memutuskan untuk memberikan kepingan logam dan bahagian depan mereka sendiri. Bermakna ianya akan mudah untuk membezakan D-Max yang baharu dari BT-50 yang akan datang, walaupun serupa di bawah kulit. Mazda telah terbukti mahir dalam hal ini, dengan BT-50 yang sekarang mempunyai gaya tersendiri dibandingkan dengan Ford Ranger.

Isuzu D-MAX 2020_new dashboard

Walau bagaimanapun, tidak jelas betapa lancarkah peralihan dari kerjasama dengan Ford kepada Isuzu? Mazda sudah bekerjasama dengan trak pikap Fordsudah lama. Hampir 50 tahun sebenarnya – dan mereka juga memiliki kilang bersama yang membina trak pikap mereka di Thailand. Isuzu sudah lama tidak membina kereta penumpang dan mungkin tidak mempunyai pemikiran yang sama dengan Mazda ketika merancang trak. Tetapi kami masih teruja untuk melihat apa yang akan dihasilkan oleh perkongsian baharu ini.

Previous post

China Memulakan Semula Industri Automotifnya

Next post

Toyota GR Supra Terima Talaan Manhart

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *