Bisnes

Jualan Kereta Eropah Menjunam Mac 2020 Ini

Kami berkongsi angka jualan pasaran kereta terbesar di Eropah.

Virus COVID-19 telah melanda begitu banyak industri dan pemulihan nampak gayanya sesuatu tanggapan yang jauh. Kejatuhan mendadak ekonomi yang bermula dengan industri pelancongan dan kemudian syarikat penerbangan terjejas secara besar-besaran dan sekarang kita melihat semua perniagaan di seluruh dunia turut terjejas dalam satu cara atau lain. Kami dalam industri berita automotif dan rebiu kereta dan tumpuan berita kami mengikuti industri automotif yang mula menurun dengan ketara. Idea untuk membeli kereta baharu tidak lagi di minda ramai di seluruh dunia dan negara demi negara penurunan jualan semakin teruk. Pasaran automotif yang paling terjejas bulan Mac 2020 adalah Eropah dan negara yang paling teruk dilanda COVID-19 ialah Itali.

Alfa Romeo 2020

Italy

Pendaftaran di Itali jatuh sebanyak 85 peratus pada Mac 2020, berikutan aktiviti jualan terhenti pada bulan itu kerana perintah kawalan pergerakan untuk mengatasi wabak coronavirus. Jualan kereta baharu ialah 28,326, kata kementerian pengangkutan dalam satu kenyataan Rabu lalu. Pendaftaran telah jatuh sebanyak 5.9 peratus pada Januari dan 8.8 peratus pada bulan Februari, ketika virus itu mula-mula dikesan di Itali.

France

Pendaftaran di Perancis jatuh sebanyak 72 peratus pada bulan Mac, ketika pengedar menutup pintu dengan perintah kerajaan pada pertengahan bulan untuk memerangi penyebaran coronavirus.

Terdapat 62,688 pendaftaran pada bulan Mac, kumpulan industri CCFA berkata pada hari Rabu lepas, dengan 22 hari jualan, berbanding 21 pada bulan Mac 2019. Kerajaan Perancis menetapkan kawalan ketat ke atas pergerakan dan perdagangan di seluruh negara pada 16 Mac, termasuk semua pengedar, menamatkan jualan kereta. Malah sebelum itu, penduduk telah dinasihatkan untuk bekerja dari rumah dan mengelakkan perjalanan dan hubungan yang tidak perlu.

2020 Seat Leon

Spain

Jualan kereta baru di Sepanyol turun 69 peratus kepada 37,644 pada bulan Mac, terkena lockdown kerajaan untuk melawan wabak koronavirus. Pendaftaran oleh syarikat sewa jatuh 75 peratus, permintaan daripada pelanggan swasta turun 68 peratus dan jualan armada kepada syarikat menurun 67 peratus, menurut persatuan industri ANFAC.

Penjualan semua kategori kenderaan elektrik lebih baik daripada purata pasaran, walaupun pendaftaran mereka masih turun sebanyak angka dua digit.

Jualan kereta elektrik bateri merosot 44 peratus. Pendaftaran kenderaan hibrid plug-in turun 22 peratus dan hibrid penuh menurun 26 peratus.

Jualan kereta bertenaga petrol turun 74 peratus untuk bahagian pasaran 55.2 peratus, turun 7.9 mata peratusan dari Mac 2019. Pendaftaran kenderaan berkuasa diesel turun 68 peratus untuk 24.8 peratus saham, 2.1 mata peratusan lebih rendah daripada Mac 2019.

Previous post

Audi RS7 Dapat Rawatan Sportline ABT

Next post

Peniaga Kereta Di Malaysia Minta Bantuan Kerajaan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *