Bisnes

China Memulakan Semula Industri Automotifnya

Pengeluaran bergerak perlahan-lahan pada hari-hari pra-Covid-19.

Ketika ekonomi China menjunam disebabkan Covid-19 awal tahun ini, pengeluar kereta Eropah dan Amerika Utara dengan kehadiran yang kuat berhadapan dengan penjualan yang menjunam.

Sekarang, ketika China secara beransur-ansur membuka perniagaan dan pengeluar kenderaan memulakan semula kilang mereka dan membuka semula bilik pameran kereta mereka, nampaknya terdapat peningkatan untuk jenama seperti General Motors, Volkswagen, Mercedes-Benz, Audi, Porsche, dan BMW.

Kunjungan bilik pameran di pengedar kenderaan yang dibuka semula di China tetap perlahan walaupun wabak koronavirus sebahagian besarnya terkawal di negara itu.

BHPetrol RON95 Euro 4M

Jualan Kereta baharu Bermula

Walaupun 98.8 peratus pengedar francais dibuka semula pada hari Jumaat yang lalu, kunjungan pameran rata-rata berada pada tahap 66.4 peratus berbanding tahap normal, menurut tinjauan baharu Persatuan Penjual Automobil China.

Juga, pada Jumaat lalu, pendapatan rata-rata yang dihasilkan oleh penjualan kenderaan baharu hanya 63.8 peratus berbanding tahap normal, menurut tinjauan terhadap 8,721 kedai francais di seluruh China. Ini masih dianggap baik kerana banyak perniagaan mengalami kerugian dan kehilangan pekerjaan.

Hasil kajian bengkel pengedar mendedahkan bahawa pendapatan alat-ganti dan servis berada pada 66.8 persen dari tahap normal.

Volvo showroom

Angka Jualan 2019

Tahun lalu, pembuat kenderaan di China menjual 21.05 juta kenderaan penumpang, berbanding dengan kurang dari 17 juta di Amerika Syarikat dan 15.8 juta di seluruh Kesatuan Eropah, menurut Persatuan Industri Automotif Jerman (VDA).

Februari menandakan penurunan bulanan terbesar dalam penjualan kereta dalam sejarah China, dengan penurunan 79 peratus, menurut angka terbaru dari Persatuan Pengilang Automobil China.

Syarikat Honda Motor Jepun telah membuka semula kilangnya di bandar Wuhan di China, lebih dari dua bulan setelah ia ditutup. Tetapi pembukaan semula dilakukan dengan langkah-langkah perlindungan virus baharu, termasuk pemeriksaan suhu untuk pekerja dan peraturan bahawa pekerja menjaga jarak lebih dari satu meter.

Kilang ini dimiliki bersama Honda dan Dongfeng Motor Group China. Ia ditutup pada akhir Januari ketika pihak penguatkuasa Cina memerintahkan penutupan di Wuhan kerana wabak koronavirus.

Kilang dibuka semula pada 11 Mac dan mula beroperasi dengan perlahan. Sekarang kembali ke tahap pembuatan pra-virus dan pekerja yang kembali diminta untuk melaporkan diri di mana mereka berada sejak wabak ini bermula. Mereka juga diminta untuk memeriksa suhu mereka. Suhu tinggi adalah salah satu tanda utama bahawa seseorang mungkin dijangkiti coronavirus.

Minggu ini, kira-kira 98 peratus daripada 12,000 pekerja kilang sudah kembali bekerja. Pengilang kereta milik bersama ini menghasilkan 800,000 kereta tahun lalu.

Harapan IHS Markit untuk Tanah Besar China telah diturunkan sebanyak 2.3 juta unit untuk tahun 2020, dengan penjualan kenderaan ringan dianggarkan akan mencatat 22.4 juta unit untuk tahun ini, penurunan hampir 10% tahun ke tahun. China dijangka menunjukkan tanda-tanda kemunduran pada separuh kedua tahun 2020, tetapi kami mengingatkan bahawa skala kemerosotan ekonomi kemungkinan akan menyebabkan beberapa permintaan hancur.

Previous post

Saingan Geely Binrui MG6 Dapat Facelift Di China

Next post

Lakaran Pengganti Mazda BT-50 Berdasarkan D-Max Baru

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *