Uncategorized

Hyundai Mungkin Membuat Bukan Satu Tetapi Dua Pikap

Hyundai nampaknya mengusahakan trak pikap gaya hidup, mungkin berdasarkan platform unibody yang berasal dari Santa Fe SUV semasa. Ia akan disebut Santa Cruz, dan kami sudah lama mengetahuinya, tetapi sekarang lebih banyak maklumat muncul. Walaupun Santa Fe dianggap besar untuk pasar SUV softroader Malaysia, pengambilan ukuran ini masih jauh lebih kecil daripada yang biasa kita gunakan.

Mari kita ambil contoh Ford Ranger dan membandingkannya dengan Santa Fe. Santa Fe 47cm lebih pendek ke bumper, dengan jarak roda 45cm lebih pendek, dan juga 17cm lebih pendek dari segi ketinggian. Santa Fe lebih lebar daripada Ranger, tetapi hanya 3cm. Pada umumnya, kecuali pengubahsuaian besar dilakukan pada platform, apa yang akan kita miliki adalah trak pikap berorientasikan gaya hidup yang mungkin walaupun dengan suspensi multilink di belakang dan kemampuan off-road yang ringan.

Ini tidak seperti yang dilakukan oleh Honda di pasaran AS dengan Ridgeline. Ridgeline cukup unik kerana sebenarnya trak pikap unibody.

Trak ini nampaknya akan mula dikeluarkan di Amerika Syarikat pada tahun 2021, dengan varian RHD yang dirancang untuk pasaran Australia juga. Enjin petrol turbo 2 liter dan NA 2.4 liter dikhabarkan, seperti transmisi automatik konvensional 8-kelajuan dan AWD sebagai standard.

Ini akan menjadi percubaan pertama orang Korea untuk memasuki segmen trak pikap ini, tetapi industri automotif semakin sukar untuk bersaing dan mereka mungkin ingin menawarkan produk di pasaran mana pun yang mereka dapat. Usaha mereka baru-baru ini di AS dengan Palisade (dan Telluride) nampaknya membuahkan hasil bahkan pengeluar Perancis Peugeot baru-baru ini mengumumkan bahawa mereka akan bersaing di pasar trak pikap sekali lagi.

Oleh itu, kebanyakan trak pikap cenderung bersaing dengan harga dan ciri-ciri, itulah sebabnya mengapa Hyundai memberikan sedikit gaya hidup mereka, sehingga aspek lain seperti peralatan, reka bentuk dan keselesaan dapat menjadi faktor yang lebih besar bagi pembeli .

Selain itu, Hyundai dan Kia juga mengusahakan casis trak pikap yang lebih sederhana untuk sektor komersial. Ini nampaknya agak jauh di belakang dalam proses pembangunan, sehingga sedikit yang diketahui. Kami bahkan tidak tahu sama ada Hyundai-Kia mensasarkan apa yang orang Amerika panggil pikap “bersaiz penuh” (Ford F-150, Toyota Tundra), atau pikap “pertengahan” yang sudah besar yang kami dapat di sini seperti Ford Ranger dan Toyota Hilux.

Previous post

Hyundai Veloster N Dikemas kini, Kini Dengan DCT 8 Kelajuan

Next post

MINI Malaysia Lancar Kempen MINIMISE

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *