Berita Auto

Geely Azkarra Juga Dikenali Sebagai Proton X70

Kami hanya mahu sebahagian daripada anda mendapat pemahaman yang lebih baik mengenai SUV yang popular ini.

Sekiranya anda tidak tahu, SUV Proton X70 yang popular di Malaysia adalah produk Geely dan untuk Malaysia ia adalah SUV Geely Bo Yue yang ditukar lencana dibuat dari China dengan beberapa ciri Proton ditambahkan untuk pembeli Malaysia. Maklumat ini adalah untuk mereka yang bukan peminat kereta yang masih bertanya dengan kami soalan serupa melalui e-mel kerana minat dan populariti Proton X70 terus meningkat di kalangan pembeli kereta di Malaysia.

Geely Azkarra launch

Sekarang Geely Bo Yue ini telah diperbaharui untuk 2019-2020 dan ia disebut Bo Yue PRO di China dan ia mendapat enjin yang disemak semula dan beberapa barangan tambahan. SUV yang diperbaharui ini kini mempunyai powertrain hibrid e-AWD 48V baharu selain enjin turbocharged 3-silinder 1.5 liter. Ya, enjin 1.8L turbocharged dalam kumpulan pertama yang diimport (dari China) Proton X70 tidak lagi digunakan dan sekarang ada enjin 1.5L turbocharged serba baru yang juga akan digunakan dalam Proton X50 Crossover yang akan dilancarkan tidak lama lagi .

Geely Bo Yue PRO

Untuk beberapa pasaran eksport (Bukan Malaysia), pengurusan Geely telah memutuskan untuk memanggil Bo Yue PRO mereka ‘Azkarra’.

Geely Azkarra kini dijual di Filipina melalui pengimport persendirian yang memegang francais Geely.

Geely Azkarra

Untuk pasaran Filipina, SUV buatan China ini akan bersaing dengan Mazda CX-5 yang popular (harga bermula dari P1,730,000 iaitu sekitar RM148,890) dan Subaru Forester (harga bermula dari P1,748,000 iaitu sekitar RM150, 440). Seperti yang anda lihat dengan jelas, harga Geely Azkarra lebih rendah daripada pesaing Jepun dan inilah kelebihan kenderaan buatan China.

Geely Azkarra gear shift

Geely Azkarra akan dijual dengan harga lebih rendah P1,438,000 (RM123,759) untuk varian premium 4 × 2 dan hanya P1,598,000 (RM137,530) untuk pacuan empat roda masa nyata varian teratas dengan sistem hibrid ringan 48V Electric Motor Synergy untuk varian Luxury.

Geely di Filipina juga menawarkan kempen pra-jualan diskaun P100,000 (RM8,606) dari harga jualan rasmi serta insurans komprehensif percuma untuk setiap unit yang ditempah. Insentif itu dikenakan bagi mereka yang telah membayar tempahan kenderaan hibrid ringan. Kos tempahan untuk satu unit berjumlah P10,000 (RM860.00). Promo ini hanya dari 9 Mac 2020, hingga 24 April.

Geely Azkarra

Dengan itu, saya berharap perkara di atas menerangkan ‘keajaiban’ Proton X70 dan jika anda mempunyai rakan atau saudara yang memerlukan penjelasan, sila kongsikan ini dengan mereka agar mereka dapat membaca dan memahaminya sewaktu lapang.

Geely Azkarra cabin left hand drive

Siaran Media

The introduction of the new mild crossover is part of Geely’s push to make hybrid technology the norm in the country. With the brand’s recent launch into the country, it has already encountered a lot of success, especially with its Coolray crossover. The addition of the new mild hybrid is sure to garner a lot of attention just like its smaller brother.

Geely Azkarra

The Azkarra shares in the same powerful 1.5-liter turbocharged petrol engine as the Coolray and in its Premium form pushes out 174hp and 255 Nm of torque. The Luxury variant, however, ups the power figures thanks to its 48V EMS system that pushes out 187hp and 300 Nm of torque. With such an attractive vehicle already accepting reservations, it’s not hard to see that Geely might have a stellar 2020 ahead of it.

Geely Azkarra GKUI

Previous post

Toyota Yaris Cross Serba Baharu Untuk Jepun Dan Eropah

Next post

Pengecasan Kenderaan ke Kenderaan Elektrik Dilakukan Di China

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *