Sukan

Apakah Masa Depan F1 Selepas COVID-19?

Lapan perlumbaan F1 musim 2020 telah dibatalkan kerana COVID-19 dan kami tertanya-tanya apakah siri perlumbaan ini akan menjadi sejarah setelah awan gelap COVID-19 mulai cerah dan hari-hari penaja besar, pesta litar perlumbaan mewah, litar penuh, dan gaji pasukan yang tinggi mengalami pemotongan yanjg besar.

Sama seperti setiap acara sukan permotoran yang dibenarkan di seluruh dunia, Formula 1 kini ditangguhkan kerana wabak COVID-19 yang telah memaksa sebahagian besar dunia dibawah perintah berkurung.

Bos pasukan Formula 1 telah bertemu untuk membincangkan cara melindungi sukan itu dari masalah kewangan yang disebabkan oleh COVID-19. Isu pertama yang mereka hadapi adalah kemungkinan pengurangan had bajet untuk setiap pasukan perlumbaan. Maka timbul kemungkinan penonton tidak muncul. Kemudian kos untuk menjalankan dan menyelenggara litar. Pelumba jalanan seperti Singapura, Monaco, dan Melbourne tidak akan wujud lagi. Adakah menonton perlumbaan di TV cukup untuk peminat?

Formula 1 Calendar After COVID-19

Kenyataan CEO F1 Chase Carey

Bila musim F1 akan bermula?

Kata CEO F1 Chase Carey pada Isnin, 27 April: “Kami mensasarkan permulaan untuk berlumba di Eropah dari Julai, Ogos dan awal September, dengan perlumbaan pertama berlangsung di Austria pada hujung minggu 3-5 Julai.

Kos F1?

Ketidakpastian bila perlumbaan dapat disambung semula adalah salah satu faktor yang menurunkan nilai F1 tahun ini. Sukan ini dimiliki oleh Liberty Media yang disenarai dibursa saham Nasdaq

Sejak dua bulan kebelakangan ini, harga saham F1 telah menurun sebanyak 42.7 peratus yang berupa hampir tiga kali ganda jumlah keseluruhan pasaran menurun waktu itu. F1 kehilangan seperempat nilainya hanya dalam satu hari, hanya 24 jam selepas perlumbaan pertama musim ini sepatutnya berlangsung.

Sehingga masa penulisan,  Formula One Group mempunyai permodalan pasaran sebanyak USD6.2bn.

Pengaruh kuat yang lain di sebalik penurunan ini adalah ketidakpastian mengenai masa depan sepuluh pasukan F1 kerana kos operasi turbocharged mereka.

Tujuh pasukan berpangkalan di UK dan memfailkan penyata kewangan yang tersedia untuk umum bersama dengan yang lain. Fail menunjukkan bahawa purata kos operasi pasukan F1 adalah USD219.5 juta (£ 189.4 juta), dan masing-masing bertenaga kerja rata-rata 573 kakitangan, membantu membengkakan kos.

2020 Ferrari Formula 1 team

Pendapatan pasukan berasal dari tiga sumber utama: tajaan, pembayaran dari pemilik pasukan, dan hadiah wang, yang dibayar oleh F1 dan mewakili 68 peratus dari keuntungan pendasarnya.

Wang hadiah itu sudah disukukan untuk penurunan tahun ini kerana kurangnya perlumbaan. Hal yang sama berlaku untuk pembayaran tajaan kepada pasukan dari rakan korporat, kerana mereka didorong oleh liputan televisyen dan pendedahan yang dibawanya.

Semua pasukan menggunakan enjin yang disediakan oleh empat pengeluar auto: Ferrari, Mercedes, Renault, dan Honda. Tiga yang pertama juga memiliki pasukan F1 mereka sendiri dan semuanya teruk dihantam COVID-19 kerana semua dilarang dan/atau enggan berjalan, dan jualan kereta sudah jatuh di China di mana pandemik ini bermula dengan kemunduran penjualan yang serupa dianggar berlaku di tempat lain di seluruh dunia .

Selama dua bulan kebelakangan, keempat-empat pengeluar kereta tersebut telah kehilangan nilai pasaran sebanyak USD19.1bn. Kerugian tersebut menjadikannya tidak mungkin untuk dapat membiayai program enjin F1, yang biasanya berharga sekitar USD1.4bn. Jangka masa untuk berpaling semakin dekat kerana kontrak pasukan berlumba di F1 semuanya akan berakhir pada akhir tahun ini.

Walaupun hanya terdapat sedikit pendapatan dari hadiah wang dan tajaan semasa perlumbaan berlangsung, pasukan masih mempunyai banyak bil kakitangan yang perlu dibayar. Penyata kewangan menunjukkan bahawa mereka mencapai purata USD61.4 juta setiap tahun, yang mencecah USD15.4 juta antara sekarang hingga pertengahan bulan Jun.

Previous post

Pusat Servis Mitsubishi Terpilih Kembali Beroperasi

Next post

Kereta Baharu Dan Banyak Lagi Tersangkut Di Westports dan Northport

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *