Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Fahami Pemilikan Kenderaan Elektrik Sebelum Membelinya

Untuk mula memiliki kereta hibrid plug-in boleh kelihatan menakutkan, terutama sekali apabila terdapat banyak faktor yang masuk ke dalam pengecasan kenderaan anda. Idea pelepasan bersih memangt bagus dan ia perlu bermula sekarang. Tetapi adakah kami sudah bersedia untuknya di Malaysia?

Mengapa tidak ada pembeli yang mencukupi untuk generasi kedua pemenang anugerah Nissan Leaf EV pada harga RM188,000?

Kenapa tidak ada insentif yang cukup daripada kerajaan untuk merangkul kenderaan pelepasan bersih?

Mengapa kita masih melihat beberapa motosikal kapasiti kecil yang mencemarkan udara kita?

Mengapa kita masih melihat banyak trak bertenaga diesel dan kenderaan berat yang melepaskan asap beracun tebal tahun demi tahun walaupun mereka telah mengambil pemeriksaan mandatori yang sepatutnya mengawal ini?

Renault Zoe electric vehicle

Berikut adalah beberapa idea untuk melihat sama ada anda bersedia untuk menerima pemilikan EV.

  • Ketahui insentifnya sebelum anda membelinya. Petua ini terpakai untuk insentif membeli serta mengenakan insentif mengecas. Mengetahui harga terakhir (pasca insentif) akan membuat keputusan anda lebih mudah. Faktor dalam pengurangan kos bahan api dan penyelenggaraan juga meliputi kos pemilikan dalam tahun-tahun yang akan datang. Banyak insentif yang dihentikan pada 2018 dan dasar kebangsaan automotif 2019 (NAP) yang hanya dikongsi pada awal tahun 2020, tidak memberikan kenderaan elektrik yang jelas dan tepat, program insentif kenderaan hibrid yang masuk akal kepada pengguna kereta Malaysia.
  • Pastikan sistem elektrik rumah anda sesuai. Amperage adalah penting apabila memasang titik pengecasan, jadi pastikan kawasan di mana anda merancang untuk meletakkan titik cas boleh mengendalikan kuasa yang diperlukan. Periksa dengan juruelektrik untuk mengetahui berapa harga pemasangan yang akan dikenakan.
  • Cari stesen pengecasan berhampiran kerja dan tempat perhentian biasa yang lain. Mengetahui bahawa anda ada pilihan tempat pengecasan berhampiran pekerjaan anda, taman kegemaran (seperti Desa Park City), atau trempat perhentian biasa lain (stesen BHPetrol) akan memudahkan untuk mendapatkan pengecasan yang cepat.
  • Know where the free chargers are. In addition to the many fee-based public stations, there are numerous free options available. Find out where they are in your area and take advantage when the circumstances make sense. In some cases, car dealerships (Like Volvo, Mercedes, BMW, Mercedes and Renault) selling your EV model allow customers to charge for free.
  • Tahu di mana tempat pengecas percuma. Di samping stesen pengecasan awam berbayar, terdapat banyak pilihan percuma yang tersedia. Ketahui di mana mereka berada di kawasan anda dan ambil kesempatan apabila keadaan masuk akal. Dalam sesetengah kes, pengedar kereta (Seperti Volvo, Mercedes, BMW, Mercedes dan Renault) yang menjual model EV anda membenarkan pelanggan mengecas secara percuma.

Jangan baca kandungan yang dikeluarkan oleh Amerika Syarikat mengenai pemilikan Kenderaan Elektrik (EV) untuk mendapatkan motivasi untuk membeli EV anda di Malaysia kerana insentif dan pengalaman pemilikan mereka hanya terpakai kepada pasaran kereta Amerika.

Apa yang dilakukan Tesla, Mercedes, Volvo, dan BMW di Amerika Utara untuk memenuhi syarat dan faedah negara masing-masing.

Ya, jenama kereta premium terus menjual hibrid plug-in di Malaysia, tetapi ini adalah hala tuju global mereka dan banyak jenama kereta sedang bersarakan kenderaan petrol mereka dari pengeluaran mereka. Oleh itu, ia adalah arahan global.

Bertanya kepada pemilik EV Malaysia saat ini dan juga pemilik plug-in hibrid yang berribu sekarang. Ketahui mengenai manfaat dan isu mereka.

Jangan percaya kepada apa media Malaysia dan serantau memberitahu anda dalam kebanyakan video-video dan artikel-artikel dalam talian. Mereka tidak memiliki kenderaan EV atau hibrid dan mereka hanya menulis semula maklumat dari risalah dan apa yang disediakan oleh jenama kereta yang perlu menghabiskan stok EV mereka.

Fikirkan. Kenapa hingga ke hari ini Tesla TIDAK membuka pengedar di sini di Malaysia. Malah ejen jualan pun tidak ada.

Fikirkan. Pada bulan April 2019, Geely Holding Group, syarikat induk jenama kereta Geely, melancarkan sub-jenama kenderaan elektrik (EV) baharu, Geometry, pada majlis pelancaran global di hotel Marina Bay Sands dengan kehadiran eksekutif kanan Proton. Kenapa Geely memilih untuk melancarkan kereta elektrik penuhnya, Geometry, di Singapura dan bukan di Malaysia apabila ia mempunyai perkongsian yang kuat dengan Proton di Malaysia?

Pada majlis itu, Geely juga menandatangani MOU bersama wakil dari Argentina, Perancis, Norway, dan Singapura untuk menubuhkan pengedar Geometry di negara-negara tersebut semasa pelancaran global tetapi tidak ada perjanjian MOU atau saluran jualan dengan mana-mana rakan perniagaan Malaysia.

Geely says that this car has a range of 500 kilometers with a single charge and can be charged from 30% to 80% in just 30 minutes with fast charging. Does Geely know of some issue brewing that needs the attention of the Malaysian government?

Geely mengatakan bahawa kereta ini mempunyai jarak 500 kilometer dengan satu pengecasan dan boleh dicas antara 30% hingga 80% dalam masa 30 minit dengan pengecasan pantas. Adakah Geely tahu tentang beberapa isu pengeluaran yang memerlukan perhatian kerajaan Malaysia?



Previous post

Bagaimana Peugeot Roadside Assistance Semasa Perintah Kawalan Pergerakan COVID-19

Next post

Volkswagen T-Roc Cabriolet Dilancarkan Dengan Gambar Drop-Down Penuh

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *