Bisnes

Kejayaan Proton Adalah Kejatuhan Yang Lain Pada 2020

Sistem percukaian import yang adil dan saksama harus digunakan pada keseluruhan rangkaian pengeluar kereta agar dapat memberi pilihan yang lebih banyak dan pilihan yang lebih baik untuk rakyat Malaysia.

Terima kasih Geely Automobile Holding Limited kerana menyelamatkan Proton dan menghidupkan semula jenama itu dengan beberapa keputusan yang positif dalam tempoh 16 bulan ini. SUV Proton X70 yang dipasang di negara ini telah dilancarkan dengan harga jualan dari RM94,800 hingga RM122,800 (sistem cukai import preferential membolehkan harga terhebat untuk produk terbaik) yang menjadikannya SUV nilai terbaik dalam segmennya.

Proton X50 vs Honda HR-V

Kini, selepas pengambilalihan Proton oleh Geely, lebih 62,000 rakyat Malaysia mempunyai kedudukan pekerjaan yang lebih kukuh (pekerja dan vendor Proton) dan terdapat lebih banyak ruang pameran baharu dan pusat selepas jualan dibuka untuk menampung trend menaik jualan untuk Proton Saga, Proton Persona dan juga MPV Proton Exora yang disemak semula.

Geely ICON EV

Sementara itu, ketika Proton dan sekutunya meraikan kejayaan mereka, sudah semestinya ada yang mengalami penurunan jualan.

Honda Malaysia, UMW Toyota, Subaru, Mazda, Peugeot, Kia, Hyundai dan Edaran Tan Chong untuk Nissan menyaksikan kejatuhan jualan dan tekanan dari jabatan cukai dalam penyesuaian semula duti import bagi alat gantian mereka bagi kenderaan yang dipasang tempatan.

Apabila produksi kilang Proton di Tanjung Malim semakin meningkat, Kilang Tan Chong Serendah, Kilang Honda Pagoh dan kilang pemasangan Inokom (yang memasang Hyundai, BMW, MINI dan Mazda) di Butterworth melihat volum yang berkurangan dan kos yang meningkat akan menyebabkan harga kereta baharu dari Jun 2020 akan semakin meningkat.

Dengan begitu banyak kilang automotif lain yang turut terjejas, pekerja kilang dan pejabat serta vendor mereka akan mengalami penurunan margin dan keuntungan.

Sudahpun, ketika anda membaca ini, ribuan kenderaan baharu tersadai di merata gudang dan tempat letak kereta di Westport dan Northport dan tempat letak kereta kilang masing-masing menunggu pelepasan untuk jualan.

Kementerian Kewangan, Kementerian Perdagangan Antarabangsa & Industri dan Maari tidak bekerjasama untuk membantu pengeluar kereta lama yang sudah lama melabur di Malaysia selama ini. Kami percaya pasaran automotif Malaysia tidak akan melihat pertumbuhan dalam tempoh 6 bulan akan datang dan setelah COVID-19 berlalu, jumlah jualan industri akan mengambil masa sekurang-kurangnya 3-5 tahun untuk mencecah kemungkinan 750,000 unit.

Fakta, menurut Persatuan Automotif Malaysia (MAA), jumlah industri Malaysia (TIV) meningkat hanya 1.0 peratus atau 5,689 unit kepada 604,287 unit pada 2019 daripada 598,589 unit yang dicatatkan pada 2018.

Perodua Aruz

Presiden MAA, Datuk Aishah Ahmad dalam temubual Januari 2020, berkata prestasi jualan merupakan pencapaian yang baik bagi industri automotif tempatan walaupun persekitaran yang mencabar pada tahun 2019 (pra COVID-19), menambah bahawa sektor automotif tempatan telah beralih melepasi petanda 600,000 unit selepas tiga tahun berturut-turut TIV berlegar di bawah 600,00 unit.

Sebab-sebab untuk tidak meneruskan pemasangan tempatan semakin bertambah untuk jenama-jenama ini dan prinsipal mereka di Jepun, Korea, Perancis, dan Jerman boleh, dengan mudah, menarik diri keluar Malaysia dan meletakkan lebih banyak pekerjaan (terdapat lebih ramai pekerja dalam industri auto daripada Proton dalam lingkungan 65k) berisiko.

Subaru XV

Sekiranya keadaan tidak berubah, pada pendapat kami …

  1. Honda mungkin memotong separuh pengeluaran Malaysianya dan hanya membawa masuk kereta baharu dari DUA kilang kereta mereka di Thailand (mewujudkan lebih banyak peluang pekerjaan untuk Thailand).
  2. Subaru tidak lama lagi akan meningkatkan pengeluaran XV dan Forester di kilang yang baharu mereka di Thailand (mewujudkan lebih banyak peluang pekerjaan di Thailand) dan menghentikan pemasangan tempatan mereka di Malaysia sepenuhnya.
  3. Hyundai dan Kia akan kembali kepada hanya unit import sepenuhnya dan mungkin akan menghentikan pemasangan tempatan sepenuhnya.
  4. Peugeot Groupe yang mengambil alih kilang pemasangan Naza Gurun pada tahun lepas pada kos yang besar akan mungkin bungkus dan ucap terima kasih jika jualan mereka tidak bertambah baik.
  5. Selebihnya, kita kena tunggu dan lihat.
Previous post

Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 EVO II Kini Sudah 30 Tahun

Next post

Apple CarPlay dan Android Auto Lebih Berbahaya Daripada Alkohol?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *