Sukan

Pahit Maung Pusingan Ke 3 Festival Toyota Gazoo Racing Menyajikan Hujung Minggu Penuh Keterujaan Untuk 15,000 Peminat Pulau Pinang

Pusingan 3 Festival Toyota Gazoo Racing dan siri perlumbaan kereta Toyota Vios Challenge selesai dengan dua hari aksi perlumbaan litar jalan dramatik di Stadium Batu Kawan, Pulau Pinang.

Pusingan Ke 3 Festival Toyota Gazoo Racing

Aksi kelas Super Sporting, Sporting dan Promosi untuk pelumba profesional, amatur dan selebriti masing-masing meletakkan lebih daripada 15,000 penonton di pinggir kerusi mereka sepanjang dua hari perlumbaan.

Dalam Kelas Promosi untuk selebriti, penghibur Shawn Lee, pelakon Shukri Yahaya dan penyampai televisyen Nabil Ahmad membuktikan mereka memang kuat untuk grid 11 pemandu ini.

Shawn jelas merupakan pemandu terpantas trek perlumbaan hujung minggu dua hari ini, bermula dari kedudukan pole dalam perlumbaan 1 untuk menyerbu kemenangan di depan Nabil dan Shukri. Ketiga-tiga pemandu itu kembali ke podium dalam Race 2, tetapi kali ini Shukri yang mencapai kemenangan pertamanya musim ini, di hadapan Nabil dan Shawn di kedudukan ketiga.

Perlumbaan 1 bermula dengan kereta keselamatan kerana hujan tetapi cepat berlumba selepas 6 pusingan dengan tiga pemandu teratas menarik diri jauh ke hadapan dari pelumba lain.

“Ia mememang susah … sangat sengit. Saya cuba membina jurang yang lebih besar tetapi selepas membuat sedikit kesilapan, Nabil kembali ke belakang untuk mencabar,” kata Lee yang menunjukkan prestasi selepas tiga pusingan, pemandu yang bertekad untuk memenangi kejohanan Kelas Promosi peringkat kedua. Beliau adalah juara keseluruhan Musim 1.

Lee bagaimanapun bekerja keras untuk kedudukan podiumnya di Race 2, dan hanya di 4 pusingan sebelum penamat perlumbaan 20 pusingan baru dia berjaya menekan pelakon Janna Nick untuk membuat kesilapan dan tergelincir ke kedudukan ketiga. Sementara itu, penyanyi Nabila Razali berjaya mencatat sebagai pemandu wanita terpantas di trek, menduduki tempat keempat di Race 1 di hadapan penyanyi Wany Hasrita dan Janna di tangga keenam. Dia mengakhiri perlumbaan di kedudukan kelima dalam perlumbaan Race 2 di belakang juara Kelas Promosi Musim 2 bertahan pelakon Diana Danielle.

Sementara itu, persaingan dalam Kelas Sporting, lebih menggigit kuku ketika kedua-dua perlumbaan menghasilkan aksi roller-coaster sehingga penamat. Dalam Perlumbaan 1, Mirza Syahmi Mahzan dari Aylezo Motorsports membuat permulaan cemerlang dari kedudukan pole untuk mengetuai perlumbaan 22 pusingan di hadapan Hayden Haikal dari S & D Motorsports, Kenneth Koh dari Panglima City Racing Team, dan Adam Khalid dari Motorsports Crestmax.

Empat pusingan pertama menyaksikan perjuangan sengit untuk dua kedudukan teratas dengan 0.5 saat memisahkan Mirza dan Hayden, tetapi driveshaft yang rosak pada pusingan kelima menghantar Mirza ke dinding dan menamatkan perlumbaan awal. Hayden mewarisi tempat pertama dan terus menjauhkan diri 3 hingga 8 saat di hadapan Koh dengan Adam menguasai tiga kedudukan teratas podium.

Perlumbaan 2 menyaksikan pelbagai insiden dengan kereta keselamatan terpaksa dikeluarkan dua kali di mana ia akhirnya memutuskan bagaimana perlumbaan berakhir. Bermula di depan grid, Tom Goh dari Tama Motorsports S & D di hadapan ke selekoh pertama di ikuti Bradley Benedict Anthony dari Dream Chaser, Adam Khalid dari Crestmax Motorsports, Haji Sutan Mustaffa Salihin dari SMS Motorsports dan Kenneth Koh dari Panglima City Racing Team. Perlumbaan bagaimanapun, dihentikan awal pada pusingan kedua selepas perlanggaran bertindan-tindih 6-kereta. Pada permulaan semula, di belakang kereta keselamatan, 4 daripada 16 kereta telah disingkirkan.

Goh meneruskan pemanduan dominannya selepas permulaan semula dan membina jurang lebih daripada dua saat apabila Haji Sutan dan Bradley Benedict sibuk bergelut untuk tempat kedua. Bradley Benedict akhirnya melepasi Haji Sutan pada pusingan kesembilan dan mula mengejar Goh.

Ketika peringkat akhir perlumbaan, kereta keselamatan muncul untuk kedua kalinya. Ini memadam terus apa jurang yang Goh ada dan dengan hanya dua pusingan terakhir, Bradley Benedict melancarkan cabaran terakhir dan berjaya kehadapan hanya dua selekoh dari bendera penamat untuk menuntut kemenangan perlumbaan pertamanya musim ini. Goh di tempat kedua dengan Haji Sutan muncul di tempat ketiga.

Dalam Kelas Super Sporting untuk pelumba profesional, Tengku Djan Ley Dari 23 Motors mempamerkan demonstrasi kemahirannya yang luar biasa untuk mendahului Race 1 dari kedudukan pole untuk menamatkan perlumbaan 5 saat di hadapan Mark Darwin dari Laser Motor Racing dan Brendan Paul Chaser dari Dream Motor.

“Keadaan suhu yang sangat panas dan semua pelumba mempunyai masalah cengkaman. Perlumbaan amat mencabar bagi kedua-dua tayar dan brek. Anda perlu laju tetapi anda juga perlu lancar dan tidak boleh melampaui batas, “kata Tengku Djan.

Ini terbukti benar apabila Tengku Djan memaksa terlalu keras di pusingan pertama Race 2 dan menolak penghalang konkrit. Roda belakang kanan yang rosak memaksa dia masuk pit dan menyambung semula perlumbaan dua pusingan ke bawah terus mengakhiri cabarannya. Freddie Ang, pelumba Telagamas Toyota menang di hadapan William Ho dari Toyotsu dan juara bertahan Boy Wong.

Sementara itu, Presiden UMW Toyota Motor, Ravindran K. berkata, Musim 3, Festival Toyota Gazoo Racing dan Toyota Vios Challenge ini menggariskan komitmen syarikat itu untuk membawa motorsport kepada khalayak ramai dan mempamerkan keupayaan kereta Toyota dalam keadaan ekstrem.

Bagi peminat di Pulau Pinang, kemeriahan Festival TGR termasuk pameran berserta peluang memandu uji kenderaan Toyota yang baharu, persembahani drift oleh drifter dari Jepun, cabaran perlumbaan simulator, pementasan selebriti, aktiviti promosi, cabutan bertuah, jualan merchandise, dan Sessi Tandatangan Super Fan peluang bergaul dengan pelumba selebriti Kelas Promosi. Turut dipamerkan ialah Toyota GR Supra.

“Finale Musim 3 akan beredar dari litar jalan Kuala Terengganu, Bandar Malaysia dan Pulau Pinang ke Litar Antarabangsa Sepang. Dengan trek kelajuan tinggi yang lebih luas, kami menjangkakan perlumbaan untuk kejuaraan dalam ketiga-tiga kategori ini akan pasti menghangatkan, ” kata Ketua Pegawai Sukan UMW Toyota Motor, Akio Takeyama.

Previous post

Nissan: Kenderaan Elektrik Boleh Tangani Pencemaran Udara

Next post

UMW Toyota Motor Panggil Semula 13,500 Unit Toyota dan Lexus

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *