Kemalangan / Rosak / Recall

Kereta Tergolek Di Lebuhraya Plus Pagi Tadi

Kemalangan di lebuh raya semakin kerap.

Kira-kira pukul 10.10 pagi tadi kereta kompak menuju ke Klang / Subang Jaya di lebuh raya PLUS tergolek dog di KM20.9 Bukit Lanjan – Kota Damansara dan menyebabkan kesesakan teruk 3 hingga 4 jam sepanjang 12 kilometer.

PLUS highway compact car accident 2020

Apa yang kita saksikan hanya beberapa minit selepas kemalangan itu adalah tindak balas yang cepat oleh pemandu lain yang tanpa ragu-ragu membantu penghuni kenderaan dan dalam beberapa minit saja ada tiga ambulans berlumba ke tempat kejadian dari Hospital Sungei Buloh.

Persoalan yang kita raih hari ini adalah apa yang kita patut atau tidak patut buat untuk membantu mangsa kemalangan?

PLUS highway compact car accident 2020

Di bawah adalah nasihat dari Harith Baharuddin,
Penolong Pegawai Perubatan U29
Hospital Melaka

Sebagai orang awam, saranan kami sebagai Penolong Pegawai Perubatan (PPP) yang terlatih, cukup sekadar anda:

PLUS highway compact car accident 2020
  • Memberhentikan kenderaan jika anda orang pertama melihat kemalangan di hadapan anda.
  • Tidak perlu memberhentikan kenderaan dengan niat ingin membantu (selain jika anda seorang paramedik terlatih), jika anda lihat telah ramai orang awam mengerumuni mangsa kerana tindakkan anda hanya akan menyebabkan kesesakan lalu lintas seterusnya menyukarkan ambulans untuk sampai kepada mangsa.
  • Menenangkan mangsa serta ahli keluarga mangsa.
  • Mengawal lalu lintas agar tidak mengalami kesesakan jalan raya di kawasan tersebut.
PLUS highway compact car accident 2020
  • Menelefon dengan segera panggilan kecemasan 999 dan terangkan dengan terperinci setiap soalan yang ditanya agar memudahkan polis , bomba dan PPP yang merespon bersedia dengan alatan dan pasukan yang cukup.
  • Jika mangsa mampu bergerak tetapi dalam keadaaan lemah, bantu mangsa dan alihkan pesakit di tepi jalan atau tempat yang lebih selamat.
  • Alihkan serpihan serpihan bekas kecelakaan yang mungkin berbahaya dan boleh memudaratkan keadaan sekeliling.
  • Jika mangsa tidak sedarkan diri, cuba kejut pesakit dengan menepuk kedua bahu pesakit, jangan sesekali cuba mengalihkan pesakit kerana ia mungkin akan menambahkan komplikasi kepada mangsa seperti kepatahan tulang “cervical” (leher).
PLUS highway compact car accident 2020
  • Jika mangsa kelihatan seperti sudah tiada (meninggal dunia), letakkan surat khabar, plastik hitam, atau apa sahaja perkara yang boleh menutupi mangsa, bagi menghormati mangsa.
  • Jika pasukan perubatan telah tiba, berikan laluan, dan biarkan pasukan perubatan melakukan proses menyelamat. Jangan “mengajar” anggota perubatan cara menyelamat seperti yang ada baca di “Google” kerana pasukan perubatan telah terlatih dan mengetahui apa yang perlu dilakukan.
  • Membantu pasukan perubatan jika diminta sahaja, seperti membantu mengangkat mangsa.
  • Pada kebiasaanya, jika kecelakaan terjadi, pasukan polis atau bomba akan turut serta, orang awam dinasihati agar tidak masuk campur kerana ia hanya melambatkan proses menyelamat dilakukan.
PLUS highway compact car accident 2020
  • Jika melibatkan kecelakaan maut, dinasihatkan agar jangan alihkan mangsa dan barang persekitaran kerana pihak polis ingin mengambil gambar kawasan setempat bagi mengetahui punca sebenar dan mekanisma kecelakaan yang terjadi.
  • Jangan pegang mangsa pada kawasan yang di penuhi darah (kecuali dengan personal protection yang baik), kerana kita sebagai manusia biasa tidak dapat menilai status kesihatan sesorang. Sebagai contoh, mangsa tersebut mungkin penghidap HIV atau sebarang penyakit berjangkit.
  • Jika mangsa mengalami pendarahan aktif “active bleed”, cuba tekap dan berikan tekanan pada kawasan tersebut dengan sesuatu yang boleh membantu memberhenti / mengurangkan pengeluaran darah tersebut.
  • Jangan mengambil gambar keadaan mangsa dan memviralkannya kerana ia mampu membuka aib mangsa seterusnya menambahkan lagi kesedihan ahli keluarga mangsa.
PLUS highway compact car accident 2020

Semoga saranan di atas dapat dijadikan panduan bagi orang awam sekiranya ingin membantu mangsa kemalangan tanpa memudaratkan mangsa atau menyukarkan pasukan penyelamat.

Petikan artikel Harith Baharuddin,
Penolong Pegawai Perubatan U29
Hospital Melaka
Sumber Artikel: The Malaysian Medical Gazette

PLUS highway compact car accident 2020

Sekarang anda tahu apa yang patut dan tidak patut dilakukan, sekurang-kurangnya lain kali anda berhadapan dengan kemalangan anda mungkin dapat menyelamatkan nyawa seseorang. Jaga diri dan berhati-hatilah di jalan raya.

BHPetrol RON95 Euro 4M
PLUS highway compact car accident 2020
Previous post

Kia Seltos Akan Datang Ke Bilik Pameran Malaysia

Next post

IAPS Geely Mendapat OK Dari Persatuan Pemeriksaan Teknikal

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *