Aksesori / Produk / Alatan / Minyak

Dengan Harga Bahan Api Fosil Rendah, Adakah Biodiesel Masih Pilihan?

Sebelum Pakatan Harapan kehilangan pejabat mereka, Menteri Industri Utama berjaya memastikan supaya semua diesel yang tersedia secara komersial di stesen minyak terdiri daripada biodiesel B10. Pelan ini telah dalam perancangan selama bertahun-tahun, dan diesel di pam Malaysia sudah terdiri daripada 7% metil ester minyak sawit, B10 akan bergerak sehingga 10%. Jiran-jiran kita di Indonesia telah maju ke B20 dan juga campuran B30.

Berikut adalah beberapa sebab mengapa Indonesia lebih proaktif dengan ini:

  1. Indonesia adalah pengeluar minyak sawit No.1 di dunia, dihadapan Malaysia. Oleh itu penyelidikannya terhadap potensi penggunaan minyak kelapa sawit telah melepasi kita.
  2. Menggunakan lebih banyak bahan bakar tempatan dan bahan bakar fosil yang diimport untuk kegunaan domestik mempunyai impak yang lebih baik terhadap ekonomi.
  3. Biodiesel yang berasal dari minyak kelapa sawit mengakibatkan pelepasan sulfur yang disebabkan oleh asid kurang. Dalam hampir perhubungan 1: 1, dimana 10% hasil biodiesel sawit menghasilkan 10% lebih sedikit pelepasan sulfur.

Sebab kedua adalah mungkin yang paling penting. Apabila harga bahan api fosil tinggi dan permintaan minyak sawit dan harga rendah, ladang tempatan mungkin mempunyai aliran pendapatan yang stabil dari sektor pengangkutan. Walau bagaimanapun, keadaan di mana harga bahan api fosil sangat rendah dan harga minyak sawit mentah yang agak tinggi belum pernah berlaku, sehingga kini.

Relative palm oil prices

Hari ini, minyak mentah adalah yang paling rendah sejak bertahun-tahun. Minggu ini, kerajaan mengumumkan harga petrol dan diesel seperti berikut:

Petrol

RON 95: RM1.44/L

RON 97: RM1.74/L

RON 100: RM2.25/L

Diesel

Euro 2M: RM1.75/L

Euro 5: RM1.85/L

Memandangkan harga minyak sawit masih belum menurun, ianya masih tidak jelas apakah kerajaan akan memberi subsidi kepada pengeluar minyak sawit. Jika anda mempunyai sedikit kefahaman tentang keadaan ini, sila tinggalkan komen di bawah atau email kami di rosshadi@gmail.com atau amirulm3788@gmail.com

Jika anda ingin mengetahui lebih lanjut tentang mengapa MPOB dan pihak berkuasa Indonesia percaya biodiesel yang berasal dari sawit adalah masa depan, lihat pautan berikut:

Previous post

Walaupun Ini Musim Perintah Kawalan Pergerakan Undang-Undang Jalan Raya Masih Berkuat Kuasa

Next post

Polestar 2 Hampir Sedia Untuk Pengeluaran Meskipun COVID-19

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *