Trak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

Mercedes-Benz X-Class Diberhentikan Secara Rasmi

Kami mempunyai harapan yang tinggi untuk melihat satu-satunya trak pikap premium berjenama di jalan raya Malaysia satu hari nanti, tetapi nampak gayanya Mercedes-Benz akan mengeluarkan X-Class dari bilik pameran tidak lama lagi. X-Class dilancarkan pada lewat 2017 dan kami jaga melihat versi pacuan kanan dihasilkan untuk pasaran, kerana kenderaan komersil ringan akan mempunyai kelonggaran duti yang dikenakan ke atas mereka.

However, Mercedes-Benz had sold less than 17,000 of the things in its first year of production, with numbers dropping even further in its second year. This may have been the first strike for the X-Class, but there are other reasons why it’s being pulled from the market.

Walau bagaimanapun, Mercedes-Benz telah menjual kurang daripada 17,000 unit dalam tahun pertama pengeluarannya, dengan bilangan yang semakin menurun pada tahun kedua. Ini mungkin merupakan tamparan pertama untuk X-Class, tetapi ada sebab-sebab lain mengapa ia ditarik dari pasaran.

Alasan kedua mungkin berkaitan dengan mengapa X-Class tidak dibawa ke Malaysia. Apabila kami bertanya dengan Mercedes-Benz Malaysia mengapa mereka tidak mempertimbangkan produk itu, dua perkara dibangkitkan. Pertama, harga akan menjadi sukar untuk ditetapkan. Malah di Eropah, trak itu bermula pada harga hampir €16,000 lebih asalnya Nissan Navara. Kedua, trak pickap di stabil Mercedes mungkin akan mengikis nilai jenama.

BHPetrol RON95 Euro 4M

Mercedes-Benz buyers in Malaysia (and in many other markets) hold the brand in high regard. Bread and butter products like the C-,E-, and S-Class partly derive their status from the relative exclusivity that the three-pointed star commands. A more affordable truck option would somewhat tarnish that image.

Tanggapan pembeli Mercedes-Benz di Malaysia (dan di banyak pasaran lain) jenama itu adalah tinggi. Produk utama seperti C-, E-, dan S-Class memperoleh status mereka dari eksklusif relatif jenama bintang tiga itu. Pilihan trak yang lebih murah agak mencemarkan imej itu.

Akhir sekali, terdapat juga masalah kompaun produk outsourcing. X-Class dibina oleh Perikatan Renault-Nissan. Ini mungkin menghadkan keupayaan Daimler untuk mempengaruhi harga dan dengan itu margin. Menjual produk kelantangan rendah dengan margin yang rendah dan dengan belas kasihan entiti lain menjadikan produk yang sangat tidak selesa untuk syarikat itu untuk terus tawarkan.

Previous post

Volkswagen Penaja Kenderaan Rasmi Le Tour de Langkawi '20

Next post

Volkswagen Mencuba Sekali Lagi Dengan Power Diesel Mereka

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *