Bisnes

Apa Reaksi Beberapa Pengeluar Kereta Malaysia Tentang NAP 2020

Hampir kesemua pemain industri motor negara menyambut baik NAP 2020 yang baharu saja di lancarkan Jumaat lalu.

Di harap dengan adanya NAP 2020 ini industri otomotif negara akhirnya boleh bergerak maju dan tidak lagi berdiam diri tertunggu-tunggu tanpa hala tuju.

Apa kata Proton, Toyota, Perodua dan Mercedes?

Proton Sokong Usaha Menghasilkan Kenderaan Generasi Baharu

PROTON memuji langkah kerajaan untuk menjadikan Malaysia sebagai hab pembangunan dan pengeluaran Kenderaan Generasi Baharu (NxGV) dan komponen-komponen penting. Menurut pada permintaan untuk membangunkan Kenderaan Cekap Tenaga (EEV) pada NAP 2014, strategi baharu ini dilihat sebagai peluang untuk pihak berkepentingan dalam industri automotif memperkenalkan teknologi baharu kepada Malaysia disamping meningkatkan kemahiran dan keupayaan komuniti pembekal tempatan.

Melalui struktur pemilikan Syarikat (50.1% dimiliki oleh DRB-HICOM dan 49.9% oleh Geely Auto), PROTON dapat memanfaatkan kelebihan yang dimiliki oleh pemegang sahamnya iaitu memberikannya akses kepada ekosistem tempatan melalui DRB-HICOM dan akses kepada teknologi baharu melalui Geely Auto Group, untuk merebut peluang yang dibentangkan oleh NAP 2020.

Walau bagaimanapun, pada peringkat permulaan, PROTON akan meneruskan perancangannya melabur dalam produk & teknologi baharu serta kemudahan kilang dan pembuatan. Syarikat juga akan terus bekerjasama dengan pembekal tempatan dan menggalakkan pelaburan dalam teknologi baharu, terutama melalui kerjasama strategik untuk mengembangkan keupayaan teknikal dan meluaskan daya maju komersial.

UMW Toyota Motor Sambut Baik Langkah Baharu NAP 2020

Menurut Ravindran K., Presiden UMW Toyota Motor Sdn Bhd, “Kami gembira kerajaan telah menyediakan ‘pelan hala tuju’ yang dikemaskini untuk pembangunan industri dan ini akan memberikan hala tuju dan bimbingan yang akan memberi nilai yang besar untuk perancangan ke hadapan, terutama sekali mengenai pelaburan di Malaysia”.

Pengenalan program Kenderaan Generasi Seterusnya / Next Generation Vehicle (NxGV) menyediakan sektor lain untuk pembangunan produk masa hadapan secara langsung untuk pasaran Malaysia. Walaupun UMWT berminat untuk menyokong agar selaras dengan objektif NAP 2020, apabila spesifikasi dan jangkaan di perjelaskan.

BHPetrol RON95 Euro 4M

Pengurangan Pelepasan Karbon yang dirancang dari kenderaan bermotor dengan meningkatkan bahan bakar tahap ekonomi menjelang tahun 2025 adalah terpuji. “UMWT merancang untuk memperkenalkan lebih banyak kenderaan hibrid CKD di masa depan di sini.Kami menggesa kerajaan untuk meningkatkan insentif yang disediakan untuk merangsang pasaran hibrid di Malaysia.”, kata Ravindran K.

Perodua Kata NAP 2020 Sejajar Dengan Polisi Meningkatkan Ekosistem Automotif

President and CEO of Perodua, Dato’ Zainal Abidin Ahmad berkata Dasar Automotif Kebangsaan 2020 (NAP 2020) konsistensi dalam dasar kerajaan untuk memajukan ekosistem automotif Malaysia ke peringkat seterusnya.

Ini jelas dengan sokongan berterusan penyetempatan komponen, yang merupakan tulang belakang industri automotif negara.

Sepanjang dekad yang lalu, Perodua membeli sejumlah komponen bernilai RM43.5 bilion daripada pembekal tempatan – dengan RM5.4 bilion tahun lepas sahaja – dan pada tahun ini kami menjangkakan dapat membelanjakan hampir RM6 bilion untuk komponen automotif sumber tempatan.

Jumlah ini mengekalkan dan memperkuat sistem eko automotif Malaysia, yang menyumbang kepada ekonomi, pekerjaan dan pembinaan negara.

Juga konsisten adalah komitmen kerajaan meneruskan program Energy Efficient Vehicle (EEV), di mana ramai pemain telah melabur.

Perodua adalah pengeluar EEV pertama dan terbesar di Malaysia dan telah menghasilkan dan menjual lebih 800,000 EEV sehingga kini.

Mercedes-Benz Malaysia ‘Senang’ Dengan NAP 2020

Menurut syarikat itu, pembangunan dan pengeluaran EEV dan NxGV dengan peningkatan tahap automasi adalah satu galakan yang jelas oleh kerajaan mengenai mobiliti masa depan di Malaysia yang akan memberi manfaat kepada semua pemain dalam industri automotif.

“Untuk Mercedes-Benz di seluruh dunia, Ambition 2039 adalah strategi kami menuju mobiliti yang mampan. Kami berhasrat untuk meningkatkan penggunaan di Malaysia dengan memberikan mobiliti yang mampan dan menarik kepada pelanggan kami, “kata Dr. Claus Weidner, Presiden & Ketua Pegawai Eksekutif Mercedes-Benz Malaysia.

Previous post

Sime Darby Swedish Auto Sdn Bhd Adalah Peniaga Volvo Terbaharu

Next post

Pesara Setia Alam 74 Tahun Menang Kereta Sport BMW Z4 sDrive30i M Sport Bernilai RM479,800

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *