Berita Auto

Mong-Koo Chung Hyundai Dimasukkan Ke Dalam Hall Of Fame Automotif

Baru-baru ini filem Korea ‘Parasite’ mencatat sejarah Oscar apabila dinobatkan sebagai pemenang bahasa asing pertama yang dianugerahkan ‘Best Picture’. Mereka turut memenangi anugerah ‘Best Director’, ‘Best Foreign Language Film’ dan ‘Best Original Screenplay’

Sekali lagi, Korea mencatat sejarah apabila pertama kali dimasukkan ke dalam Hall of Fame Automotive, penghormatan tertinggi industri.

Hall of Fame Automotive Amerika Syarikat memupuk kepimpinan perniagaan yang telah menyumbang kepada kemajuan industri auto setiap tahun dan Mong-Koo Chung dari Hyundai telah diiktiraf sebagai juara teguh industri automobil dan ekonomi Korea.

Hyundai Motor Group Chairman Mong-Koo Chung
Pengerusi Kumpulan Hyundai Motor Mong-Koo Chung dilantik masuk ke dalam Hall of Fame Automotive

Pengerusi Kumpulan Hyundai Motor Mong-Koo Chung akan dimasukkan ke dalam Automotive Hall of Fame, kehormatan tertinggi industri, untuk kelas 2020.

Chung akan menjadi rakyat Korea pertama yang dimasukkan ke dalam Automotive Hall of Fame, yang ditubuhkan pada tahun 1939 dan telah menghormati hampir 800 pemimpin perniagaan dari seluruh dunia. Majlis Anugerah dan Induk 2020 akan diadakan di Detroit di MGM Grand Ballroom pada 23 Julai.

Setiap tahun organisasi ini memberi penghormatan kepada individu yang telah banyak menyumbang kepada sejarah automotif dengan salah satu daripada lima jenis anugerah, termasuk: Hall of Fame Induction, Industry Leader, Distinguished Service Citation, Mobility Innovator, and Young Leadership & Excellence Award.

“Induksi ke Automotive Hall of Fame dikhaskan untuk individu yang telah mencipta, membentuk, dan mengubah pasaran mobiliti. Individu-individu ini telah melampaui cara yang menonjol dari rakan-rakan mereka – mereka bertanggungjawab untuk perubahan langkah dalam inovasi, operasi perniagaan, dan kesan kepada pengguna dan orang ramai, ” kata Presiden Hall of Fame, Sarah Cook.

Kia Telluride
2020 Telluride

Hall of Fame Induction diiktiraf sebagai penghargaan paling berprestij dan terhormat dalam industri ini. Induksi terdahulu termasuk: Pengasas Ford Motor Company Henry Ford, pencipta Amerika Thomas Edison, pengasas Mercedes-Benz Karl Benz, pengasas Honda Motor Company Soichiro Honda, dan pengasas Toyota Motor Corporation Kiichiro Toyoda.

Sebelum ini, Automotive Hall of Fame menghormati Chung dengan Anugerah Penghormatan Perkhidmatan Cemerlangnya pada tahun 2001.

Menurut Automotive Hall of Fame, Pengerusi Chung telah dikreditkan dengan kejayaan Hyundai Motor Group. Warisan Chung adalah setanding dengan legenda industri lain yang telah melancarkan dan membimbing firma automotif untuk pertumbuhan dan kemasyhuran global. Melalui kepimpinan Chung, Hyundai Motor menjadi pembuat kereta Korea terbesar dan Hyundai Motor Group menjadi kumpulan automotif kelima terbesar di dunia. Chung terkenal dengan banyak pencapaian yang luar biasa, termasuk:

  • Memperoleh Kia Motors Corporation untuk Hyundai Motor Group.
  • Menerajui pertumbuhan kumpulan dengan kilang baharu di kawasan utama, termasuk Amerika Syarikat, Eropah, China, India, Brazil dan Rusia.
  • Mewujudkan struktur perniagaan integrasi yang sangat efisien yang menghasilkan segala-galanya dari keluli ke kenderaan.
BHPetrol RON95 Euro 4M

Sebagai salah satu daripada pemimpin perniagaan terkemuka di Korea, Chung telah menjadi juara mantap untuk pembangunan industri automobil dan ekonomi negara. Di tengah-tengah keruntuhan industri automotif Korea pada tahun 1990an krisis kewangan Asia, Chung berjaya menghidupkan semula Kia Motors dan memupuknya sebagai jenama automotif global.

Di bawah kepimpinan Chung, Hyundai Motor Group berkembang dengan pesat untuk bersaing dengan peneraju dunia. Akibatnya, usaha Chung mengakibatkan perubahan yang berterusan dalam landskap automotif global dan ekonomi Korea.

Dalam mengejar daya saing global, Chung memberikan penekanan yang besar terhadap pengurusan kualiti. Beliau telah menubuhkan satu sistem pembinaan loji standard yang boleh dilaksanakan dengan cepat di mana sahaja untuk membantu memastikan pengeluaran berkualiti tinggi yang konsisten yang jelas dalam banyak anugerah kualiti yang diperolehi oleh kenderaan Hyundai dan Kia di seluruh dunia. Chung juga telah menubuhkan satu pusat penyelidikan dan pembangunan terbesar di dunia untuk memajukan daya saing syarikat.

Chung juga membantu mengembangkan industri bahan dengan membina operasi kilang keluli bersepadu, mewujudkan struktur perniagaan bersepadu yang teguh yang menghasilkan segala-galanya dari keluli ke kenderaan. Kilang keluli bersepadu membolehkan pengoptimuman sinergi dalam kumpulan dan pembuatan alam sekitar yang mampan dengan mewujudkan struktur perniagaan peredaran sumber pertama dunia.

Pemimpin inovatif dan falsafah perniagaan Chung telah diiktiraf dan dirayakan melalui pelbagai anugerah selama ini, termasuk Ketua Pegawai Eksekutif Persatuan Pengurusan Tahunan Korea (1996), Ketua Pegawai Eksekutif Auto Business Year (2004), Ketua Pegawai Eksekutif Automotive News Asia (2005), Van Fleet Award (2009) dan dinamakan dalam “CEO 100” Harvard Business Review.

Previous post

Volkswagen Touareg R - PHEV Berprestasi Tinggi

Next post

MC20 Dipilih Sebagai Nama Kereta Sport Terbaru Maserati

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *