Bisnes

Mini UK Mempertimbangkan Pengeluaran Beralih Ke Belanda

Isu-isu Brexit boleh memaksa pengurusan BMW menarik pengeluaran Mini dari England. Ketidakpastian semasa hubungan perdagangan Britain dengan Kesatuan Eropah membuat apa-apa keputusan pelaburan jangka panjang lebih sukar apabila pengurusan BMW memutuskan strategi untuk pengeluaran Mini BARU yang akan datang. Hatchback Mini semasa telah berada di pasaran sejak 2014. Ia dibina di atas platform BMW UKL1.

BMW menghasilkan 211,660 kereta di Belanda pada 2018, peningkatan sebanyak 39 peratus daripada 2017. BMW menggunakan pengeluar kontrak VDL Nedcar untuk membina BMW X1, Mini hatch, Mini convertible dan model Mini countryman di kilang Belanda. Kilang BMW di Oxford, England menghasilkan 234,501 Minis pada tahun 2018.

Mini Cooper GP

Jualan mini turun 4.1 peratus pada tahun lalu kepada 346,639 kereta dan memperlihatkan penurunan 18 peratus dalam pendaftaran pada bulan Disember.

Jualan jenama mini di Amerika Syarikat turun 17 peratus kepada 36,092 kenderaan pada 2019. Pada bulan Mac, BMW berkata ia akan mencari 12 bilion euro dalam penjimatan kos dan keuntungan kecekapan menjelang akhir tahun 2022. Untuk mencapai matlamatnya BMW memotong jumlah enjin yang ada dan kombinasi gearbox sebanyak 50 peratus dan mengurangkan kos pembangunan kenderaan.

Kumpulan BMW, bersama-sama dengan Great Wall Motor China pada bulan November 2019 mengumumkan rancangan untuk membina kilang yang akan menghasilkan Mini elektrik sepenuhnya.

BHPetrol RON95 Euro 4M

Fasa pembinaan kilang tersebut dijangka berlaku antara 2020 dan 2022, dan ia akan ditempatkan di bandar Zhangjiagang, Wilayah Jiangsu, kata BMW Group pada Jumaat.

Jualan kereta elektrik di seluruh dunia mencecah 1.98 juta pada 2018, menurut Agensi Tenaga Antarabangsa (IEA), dengan stok global mencapai 5.12 juta.

Mini Cooper GP

Pasaran kereta elektrik China adalah yang terbesar di dunia sekarang dan sedikit lebih satu juta kereta elektrik telah dijual di negara itu tahun lepas, kata IEA, dengan Eropah dan A.S. menyusul di belakang.

BMW Group adalah firma automotif utama terbaru untuk memberi tumpuan kepada e-mobiliti di China. BMW mengikuti jejak langkah Volkswagen AG, yang sedang menyiapkan dua kilang China untuk membina kereta elektrik tahun depan, dan akan mempunyai kapasiti pengeluaran gabungan sebanyak 600,000 kenderaan.

Tesla is aiming for more than 500,000 cars a year by building a new factory in Shanghai. In January this year, Tesla CEO Elon Musk presented the first batch of made-in-China cars to ordinary buyers in a milestone for the company’s new Shanghai “giga-factory”. Tesla also planned to establish “a China design and engineering centre to actually design an original car in China for worldwide consumption”.

Tesla menyasarkan lebih daripada 500,000 kereta setahun dengan membina sebuah kilang baharu di Shanghai. Pada bulan Januari tahun ini, Ketua Pegawai Eksekutif Tesla, Elon Musk menyampaikan kumpulan pertama kereta binaan China kepada pembeli biasa dalam tonggak sejarah bagi “kilang-giga” Shanghai baharu syarikat. Tesla juga merancang untuk menubuhkan “reka bentuk dan kejuruteraan China untuk benar-benar mereka bentuk kereta asal di China untuk penggunaan seluruh dunia”.

Tesla has said the multi-billion-dollar plant is producing more than 1,000 vehicles per week. It has already delivered a small batch of Model 3s on December 30 to employees who had pre-ordered them.

Previous post

Jualan Porsche Asia Pacific Naik 41% Pada 2019

Next post

Bentley Menang Liqui-Moly Bathurst 12 Jam

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *