Undang - Undang

Insentif Tersuai Boleh Menghasilkan Rasuah Tersuai

Minggu lepas berakhir dengan kekecewaan bagi banyak pihak berkepentingan industri automotif Malaysia dengan pelancaran Dasar Automotif Kebangsaan 2020 yang kurang jelas. Tetapi berikutan pelancaran NAP 2020, kenyataan dari pelbagai pembuat automotif menyokong padu dokumen tersebut. Kami sendiri telah berkongsi beberapa kenyataan mereka. Perodua, Toyota, Proton dan Mercedes-Benz menyiarkan kenyataan media mereka berkenaan NAP 2020 dalam beberapa jam selepas pelancarannya.

Keempat-empat syarikat itu adalah pemain utama dalam segmen masing-masing dan mempunyai kemudahan perkilangan penuh atau sekurang-kurangnya kilang pemasangan di negara ini. Perodua membina enjin dan transmisi di loji di Negeri Sembilan dan pengeluar kenderaan bukan hanya untuk diri mereka sendiri, tetapi untuk Toyota juga. Kilang Proton Tanjung Malim yang baru saja menjalani pengubahsuaian RM1.2 bilion untuk mempersiapkan diri untuk menyatukan kenderaan yang dijuruterakn Geely. Toyota baru-baru ini mengembangkan keupayaan pembuatan di kilang Shah Alam dengan kilang Bukit Raja yang baharu dan termaju. Mercedes-Benz Malaysia telah menjadi model teras pemasangan tempatan seperti C-, E-, dan S-Class selama bertahun-tahun di Pekan dan baru-baru ini memperkenalkan GLC ke dalam barisan, serta varian AMG 43 yang sama.

NAP 2020 ada membuat rayuan untuk penempatan lebih banyak bahagian, pembuatan berteknologi tinggi dan kenderaan generasi akan datang, tetapi tidak mentakrifkan maksud mereka dengan terang. Jadi Perodua ‘NxGV’ berteknologi tinggi mungkin dengan ASA 2.0, manakala ‘NxGV’ Mercedes-Benz boleh menjadi EQC elektrik sepenuhnya. Semua ini akan dibincangkan di belakang pintu tertutup dengan ahli-ahli kanan MARii dan MITI sebalik arahan yang jelas. Kita tidak perlu melihat jauh untuk melihat bagaimana dasar automotif sepatutnya dijelaskan. Di Thailand, kerajaan dengan jelas menyatakan bahawa kandungan tempatan dalam kereta buatan tempatan perlu menjadi 54% dan ke atas, dan duti eksaisnya dikira berdasarkan piawaian pelepasan yang jelas.

Oleh itu, mungkin pengeluar empat ini gembira dengan NAP 2020 kerana ia cukup longgar untuk mereka merundingkan insentif tersuai mereka berdasarkan situasi mereka sendiri. Tetapi apa yang lebih membingungkan kepada kami adalah mengapa syarikat kereta lain belum membuat kenyataan mengenai NAP 2020.

BHPetrol RON95 Euro 4M

Honda, Nissan, Mazda, Subaru, Mitsubishi, Isuzu adalah pengeluar kereta Jepun dengan operasi CKD di Malaysia. Tiada kenyataan yang dikeluarkan oleh mereka selain daripada kenyataan akhbar mengenai kenaikan harga dari Honda Malaysia. Hyundai, Kia, Peugeot, Renault, Volkswagen, Haval, Borgward, Maxus, Kereta Volvo, BMW dan MINI semuanya mempunyai operasi CKD di Malaysia yang berbeza-beza. Tidak ada satu pun syarikat-syarikat ini menawarkan apa-apa kenyataan. Kami tidak pasti mengapa ini berdasarkan jumlah CKD, jualan, atau bagaimana setiap syarikat induknya sejajar dengan aliran politik.

Mungkin insentif khas yang diterima oleh syarikat-syarikat ini tidak berapa baik. Adalah baik sekiranya kerajaan kurang kabur tentang perkara-perkara ini, kerana apa yang kita dengar dari syarikat-syarikat ini cenderung berputar kepada komitmen mereka terhadap pasaran Malaysia.

Previous post

MC20 Dipilih Sebagai Nama Kereta Sport Terbaru Maserati

Next post

BR 03-92 GREY LUM Untuk Bacaan Yang Optimum

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *