Hibrid, Elektrik, Hidrogen

NAP 2020 Bocor: Elektrifikasi Akan Dapat Insentif

Dasar Automotif Malaysia 2020 akhirnya akan dilancarkan pada Jumaat 21.02.2020 tetapi kami telah melihat slaid mereka dan ini adalah berita pertama yang kami dapat kongsi.

MITI mahu memberi insentif lebih banyak untuk kenderaan elektrik, plug-in elektrik dan hibrid.

Ternyata, kereta elektrik dan penyambungan adalah apa yang galakkan. Kementerian Perdagangan dan Industri (MITI) akan terus menggunakan pengiraan “insentif disesuaikan berdasarkan pengiraan ROI”. Tetapi jangan bimbang, kerana ini bermakna pengguna Malaysia akhirnya dapat melihat lebih banyak kenderaan, terutamanya yang lebih maju, lebih selamat, dan mungkin juga kenderaan elektrik tulen.

BHPetrol RON95 Euro 4M

Kita lihat kereta baharu jenis apa atau yang sedia ada yang boleh kita harapkan dengan NAP 2020.

NISSAN

Boleh dikatakan, tiada pengilang lain yang lebih proaktif berkaitan dengan elektrifikasi daripada Nissan. Mereka telah membawa dua generasi LEAF, hatchback C-segmen elektrik mereka dalam bentuk CBU dan kedua-dua kenderaan mereka yang paling popular, X-Trail dan Serena kedua-duanya boleh didapati dalam jenis Hybrids. Jika NAP 2020 bertujuan untuk memberi ganjaran untuk elektrik, mungkin ETCM akan mempertimbangkan program CKD untuk LEAF atau kerajaan akan mempertimbangkan untuk memberi insentif kepada kenderaan sedia ada untuk memacu harga.

Honda

Honda membenarkan kami memandu uji Clarity Hybrid, PHEV, dan FCV di Jepun pada tahun 2017, tetapi jelas tidak ada niat untuk memperkenalkan Clarity di Malaysia. Mereka juga telah membolehkan kami memandu Insight terkini dan CR-V dengan powertrain hibrid i-MMD. Ini adalah hibrid tradisional tanpa fungsi plug-in, tetapi kebanyakannya bergantung kepada kuasa elektrik untuk bergerak. Mereka menjadi asas kepada powertrain berjenama HEV yang akan datang dengan Accord dan Fit / Jazz generasi akan datang. Dengan insentif yang betul, mungkin kita akan melihat model CR-V, Accord, dan Jazz yang berkuasa HEV datang ke Malaysia dalam bentuk CKD.

Mazda

Mazda menunjukkan crossover elektrik mereka yang baharu, MX-30 pada Pameran Motor Tokyo 2019. Dengan kilang Kulim yang dikhaskan sepenuhnya kepada pengeluaran SUV, ada kemungkinan Malaysia akan menjadi hab pengeluaran Asia Tenggara untuk kereta itu, memandangkan CX-5 dan CX-8 telah dihasilkan di sana untuk beberapa negara ASEAN.

Toyota

Toyota telah menjadi salah satu perintis dalam elektrifikasi dan mereka telah berjaya jual beberapa unit Prius dan Prius C di sini sebelum ini. Generasi ke-4 Toyota Prius masih belum diperkenalkan ke pasaran kami. Ia diperbaharui pada 2018, tetapi ada minat yang mencukupi untuk membuktikan pengeluaran tempatan? Semua bergantung kepada insentif yang sesuai. Apa yang kami nantikan adalah RAV4 Hybrid yang dibuat di Bukit Raja. Kita boleh membayangkan ini memberi pelanggan X70 suatu alasan untuk menimbang semula pembelian mereka.

Mitsubishi

Walaupun sebahagian besarnya di bawah radar, Mitsubishi telah menunjukkan minat untuk menjual kereta elektrik di Malaysia. Mereka pernah menawarkan Mitsubishi i-MIEV, kompak semua elektrik, tetapi itu tidak berapa laku dalam bentuk CBU. Mereka juga telah berjinak dengan idea pemasangan PHEV Outlander tempatan. Jika NAP akhirnya dapat memberi mereka sebab untuk membawanya masuk pada harga yang sesuai, kami mungkin mempunyai alasan baru untuk melihat SUV itu.

Mercedes-Benz

Sekarang kita beralih kepada budak-budak premium dengan pemasangan tempatan. Kami tahu Mercedes-Benz Malaysia mempunyai keupayaan untuk memasang PHEV secara tempatan. Mereka berjaya menjual semua model C350e dan E350e mereka pada 2018 dan telah menunggu kerajaan untuk memberi mereka kebenaran untuk ke EQC sepenuhnya elektrik.

EQC 400 telah dijual di pasaran lain, tetapi ada kemungkinan ia tidak akan dibawa ke Malaysia dalam masa terdekat walaupun kempen “Beralih ke EQ” menunjukkan bahawa ia sepatutnya sampai. Ini kerana batasan pengeluaran bateri menjadikannya sukar bagi syarikat untuk membuat penghantaran yang baik pada masa ini. Pada tahun 2019, syarikat yang diunjurkan 25,000 unit akan dihasilkan tetapi hanya berjaya membuat 7,000. Pembekal bateri LG Chem telah disalahkan untuk kekurangan itu, nampak gayanya.

Mungkin tumpuan akan kembali ke hibrid plug-in untuk Mercedes-Benz. Ini menggunakan pek bateri yang lebih kecil dan pelanggan Malaysia telah menunjukkan minat untuk jenis kenderaan ini jika harganya berpatutan, peralatan dan program pajakan.

BMW

BMW Malaysia juga mempunyai keupayaan untuk mengeluarkan PHEV yang dipasang di dalam negara. Model 530e dan 740Le xDrive terus ditawarkan. Walaupun begitu, generasi X5 sebelumnya, terbang dari rak sebagai high-spec CKD PHEV dengan harga yang baik.

Model semasa hampir tidak bergerak sebagai model petrol CBU. Mungkin ini akan menjadi langkah pertama BMW Malaysia apabila NAP 2020 dilaksanakan. 3-Siri baru dan X3 akhirnya boleh menerima rawatan yang sama.

BMW i3S adalah kenderaan elektrik yang sudah ada di bilik pameran terpilih di seluruh Malaysia. Kereta ini mungkin melihat penurunan harga. BMW i8 juga elektrik dan boleh menerima potongan harga. iX3 pula akan tiba, tetapi masih belum dilancarkan secara global.

Volvo Cars

Volvo juga adalah pengeluar yang patut diperhatikan. Mereka baharu sahaja melancarkan kempen Recharge mereka di Malaysia. Memandangkan betapa seriusnya mereka tentang elektrifikasi dan berapa cepatnya mereka berkembang, NAP 2020 boleh menjadi apa yang mendorong mereka lebih dekat ke angka jualan BMW dan Mercedes-Benz.

Semua kereta yang mereka jual yang menggunakan platform SPA mereka sudah ada dalam bentuk PHEV Enjin T8 Twin dan mungkin dapat penurunan harga. S60 patut mendapat manfaat daripada program CKD juga.

The CMA-based vehicles like the XC40 and V40 have yet to be sold with hybrid powertrains. Perhaps there will now be a reason to .There’s also the upcoming all-electric Volvos to look forward to, starting with the XC40 Recharge.

Previous post

Ini Dia Kia Sorento 2021

Next post

Porsche 911 Kini Boleh Didapati Dengan Pakej SportDesign dan Aerokit

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *