Berita Auto

Toyota GT86 Dan Subaru BRZ Kini Dengan Kuasa Turbo

Adakah ini versi yang anda nantikan?

Kini ianya adalah fakta yang bahawa Toyota 86 baharu adalah sebuah kereta yang cemerlang untuk dikendalikan di litar, terima kasih kepada pengendalian dan kebolehannya yang luar biasa. Walau bagaimanapun, ia sentiasa dikritik kerana tidak ‘selaju rupanya’. Ya, terdapat banyak pilihan tuning di pasaran untuk menambahkan kuasa tetapi banyak pembeli menginginkan enjin dengan lebih banyak kuasa siap dari kilang.  

86 direka bentuk untuk memikat pemandu-pemandu balik kembali kepada Toyota, berbanding dengan model semasa yang mensasarkan pemandu yang mahukan lebih praktikal dan ekonomi.

Direka di sekitar tema “Neo Fungsionalisme” Toyota, reka bentuk 86 diilhamkan oleh 2000GT yang lama, yang menampilkan badan yang rendah, membongkok ke depan dan lengkungan roda belakang, dan fascia depan yang berani, menjadikannya kelihatan sangat sporty dan futuristik. Impak visual kereta itu segera.

BHP

Dari kilang, kuasa itu berasal dari enjin 2.0 liter, Subaru bersaiz rata-empat, yang menghasilkan 197 hp dan tork 205Nm. Memandangkan 86 tidak mempunyai turbocharger, kuasa kuda puncak dan tork hanya menendang pada rpm tinggi. Apabila dipandu perlahan-lahan di bandar semasa trafik yang berat, ia tidak merasa seperti kereta berprestasi sama sekali.

Dengan saingan seperti Volkswagen Scirocco, Renault Megane R.S. dan lagi, 86 dan adiknya BRZ tidak mempunyai ‘umph’ untuk menjadikannya sebagai kereta sukan permulaan yang sebenar.

Kami sudah banyak kali di sidang akhbar Subaru dan Toyota bertanya kepada para jurutera dari kedua-dua jenama kereta tentang bila akan versi turbocharged atau supercharged datang. Tetapi mereka semua membalas dengan senyuman dan kemudian mengatakan bahawa ia sama ada dalam perancangan atau untuk model generasi akan datang.

Sekarang ada berita yang beredar di internet yang mengatakan bahawa Toyota GR86 sedang dalam perjalanan bersama-sama dengan Subaru BRZ baharu yang akan mempunyai enjin turbocharged 2.4 liter Turbocharged yang baik untuk 260 HP dan 277 lb-ft tork dengan kuasa bahan bakar kereta sukan yang sangat diperlukan ramai. Sudah tiba masanya Toyota mula giat mempromosikan program GR (Gazoo Racing) mereka yang bermula dengan Toyota Supra baharu dan Yaris GR-4 mereka. Sekarang, sudah tiba masanya bagi 86 untuk mendapatkan makeover GR.

Spesifikasi Toyota 86 2012

Enjin: Boxer 4 silinder, 16-valve DOHC

Displacement: 1,998 cc

Transmisi: 6-speed automatik

Max kuasa: 200hp @ 7,000rpm

Max tork: 205Nm @ 6,400 – 6,600rpm

0 – 100km/h: 8.2 saat

Kelajuan: 210 km/h

Previous post

Jeep Kembali Ke Malaysia Hujung Minggu Ini

Next post

Butiran Crossover Ford Puma Sports Di Sini

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *