SukanUncategorized

Toyota Hilux Berjaya Naik Podium Rali Dakar 2019

Nasser Al-Attiyah (Qatar) menang dengan Toyota Hilux, selepas 7.586 kilometer pemanduan keras menembusi Arab Saudi, yang menjadi tuan rumah Dakar buat kali pertama.

Selepas kejayaan 2018, termasuk kemenangan di kedua-dua WRC dan Le Mans 24 Jam, pasukan Toyota Gazoo Racing meneruskan kejayaan mereka dengan menuntut kemenangan di Dakar 2019. Toyota Gazoo Racing SA mengetuai Dakar 2019 dari peringkat yang pertama hinggalah ke terakhir, dengan Al Attiyah / Baumel di tempat pertama.

Pemandu Qatari memastikan Navigator Perancisnya yang berusia 43 tahun pada hari Khamis, 17 Januari, menerima hari ulang tahun terbaik apabila pasangan itu tiba di kontrol terakhir Dakar 2019 bersama rakan sepasukan Giniel de Villiers dan Dirk von Zitzewitz rapat dibelakang. Kedua-dua krew Toyota Hilux menyelesaikan keseluruhan peringkat bersama, seperti De Villiers / Von Zitzewitz menunggu hampir 55 minit untuk para pemimpin untuk memulakan peringkat, untuk bersama mereka di garis penamat.

Toyota Hilux Dakar Rally 2019
Toyota Hilux Dakar Rally 2019
Toyota Hilux Dakar Rally 2019
Toyota Hilux Dakar Rally 2019

Ketua Pasukan Glyn Hall berkata sebelum ini: “Memenangi Dakar tidak pernah mudah – ada banyak orang yang cuba. Perlumbaan tahun ini tidak terkecuali, dan membawa rollercoaster emosi dan keputusan untuk pasukan. “

Masalah pertama berlaku apabila De Villiers / Von Zitzewitz hilang kedudukan dan hilang peluang kemenangan di Peringkat 3, setelah melanggar batu dalam debu tebal. Ini menyebabkan pemenang 2009 ini untuk memainkan peranan sokongan sahaja; sementara nasib yang sama menimpa pemandu Belanda Bernhard ten Brinke dan navigator Perancisnya, Xavier Panseri, hanya satu hari kemudian.

Malangnya, perlumbaan ten Brinke / Panseri tamat di peringkat awal pada Peringkat 8, ketika mereka mengalami kegagalan transmisi di beberapa bukit pasir terbesar tahun ini. Ini bermakna bahawa De Villiers / Von Zitzewitz menjadi kru tunggal untuk Al Attiyah / Baumel.

BHPetrol RON95 Euro 4M

Bagi Toyota Gazoo Racing SA, kemenangan di Peru datang sebagai hiasan di atas rekod Dakar yang luar biasa. “Ini adalah satu-satunya tempat yang kami perlukan,” kata Hall yang gembira selepas debu itu telah menetap di edisi ke-41 Dakar. “Dan ianya terasa menakjubkan untuk akhirnya menang.”

Akio Toyoda, Presiden Toyota Motor Corporation, mengulas mengenai kemenangan pasukan itu: “Setiap tahun, ramai peserta memilih kereta Toyota untuk menghadapi cabaran yang sukar ini. Tahun ini tidak terkecuali; beberapa kenderaan Hilux dan Land Cruiser dipandu habis-habisan dalam pertandingan 5,000 kilometer, dua minggu ini. Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada semua pasukan yang memilih Toyota untuk Rali Dakar tahun ini. Terima kasih atas kerja keras anda!

Fernando Alonso, yang bertanding bersama pasukan Toyota, menduduki tempat ke-13 dalam pengalaman pertamanya dalam rali paling sukar di dunia, dengan 4 jam dan 42 minit sebagai pemenang.

Previous post

Inilah Matlamat 2020 Proton

Next post

Honda Panggil Semula City 2020

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *