Penyelenggaraan

Periksa Tekanan Angin Tayar Anda Sebelum Memandu Jauh Hujung Minggu Panjang Ini

Ia akan mengambil masa hanya 10-15 minit!

Anda tidak mahu terkandas di sisi lebuh raya atau jalan persekutuan dengan tekanan tayar yang rendah atau perkakas kereta yang hilang. Kami menulis ini berdasarkan pengalaman buruk kami sendiri 30 tahun yang lalu.

Ianya petang Khamis dan perayaan hujung minggu yang panjang sudah tiba dan ramai yang merancang untuk pulang ke rumah keluarga malam ini atau awal pagi keesokan hari. Ramai yang mengambil kesempatan mengunakan cuti tahunan mereka mungkin sudah pulang ke kampung halaman mereka dan hanya tersenyum membaca ini tanpa kebimbangan, tetapi ingat, dalam masa beberapa hari anda perlu kembali ke kerja anda dan pemanduan yang panjang akan pasti datang. Jadi, sila baca dan ambil perhatian tentang beberapa perkara yang kami kongsi di sini. 

Tyre pressure check

Malaysia dan juga pemandu di seluruh dunia meletakkan diri mereka berisiko setiap hari kerana gagal memeriksa tekanan tayar kenderaan mereka dengan betul. Malah, kadarnya yang membimbangkan, tiga daripada empat kereta berjalan dengan tayar di bawah tekanan, menjejaskan keselamatan jalan raya, menurunkan taraf kehidupan tayar dan meningkatkan penggunaan bahan api

Oleh itu, mengekalkan tekanan tayar yang betul dan selalu melakukan pemeriksaan tayar adalah cara yang mampan dan kos efektif untuk meningkatkan keselamatan di jalan raya, meningkatkan kecekapan bahan api dan umur panjang tayar sambil melindungi alam sekitar.

Sila Ambil Perhatian: Tayar kereta anda tidak berfungsi dengan betul jika tekanan anginnya tidak betul. Dalam kes tekanan udara yang tidak mencukupi, kehidupan tayar dikurangkan melalui peningkatan haus tayar pada tepi luar tayar. Ia juga menjana haba yang berlebihan yang mengurangkan ketahanan tayar dan mengurangkan ekonomi bahan api disebabkan oleh rintangan rolling yang lebih tinggi, memerlukan kenderaan tersebut untuk membakar lebih banyak bahan bakar untuk mengekalkan tahap kelajuan yang dikehendaki. Ini memaksa kenderaan anda bekerja lebih keras.

BHPetrol RON95 Euro 4M

Ianya hitam, bulat dan agak kotor sepanjang masa dan inilah sebabnya mengapa tayar mungkin diluar permikiran kebanyakan pemandu, sebenarnya ia adalah salah satu komponen terpenting kenderaan kerana tayar adalah satu-satunya hubungan kereta dengan jalan raya. Penanganan dan kawalan kenderaan seperti brek, pecutan atau stereng adalah semua fungsi utama yang dimungkinkan kerana tayar. Oleh itu, tekanan tayar yang tidak betul akan menjejaskan prestasi kenderaan dan mungkin menyebabkan kegagalan tayar, atau lebih teruk, kemalangan.

Jadi, pergi ke kedai tayar terdekat sebelum ianya tutup dan periksa tekanan tayar anda dan JANGAN lupa tekanan tayar ganti (dan perkakas kecemasan tayar kereta) jika anda tidak menggunakan tayar run flat. Ya, ia akan menelan belanja beberapa Ringgit, tetapi semuanya akan diperiksa oleh orang yang melakukannya hari-hari.

Jika anda tahu apa yang perlu dilakukan, pergilah ke stesen minyak yang mesin tekanan udara tayar tidak rosak dan semak semua 4 (mungkin 5) tayar anda sendiri. Bawa bersama kain lap basah kerana mesin angin tayar pada umumnya sedikit kotor (walaupun untuk lelaki).

Semoga selamat dan jaga benda ‘hitam’ ‘bulat’ pada kereta anda yang sempurna untuk anda hujung minggu yang panjang ini.

Previous post

BHPetrol Rai Tahun Baru Cina Bersama Pelanggan

Next post

BMW M3 E30 Untuk Dijual Dengan Harga RM480,000

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *