Berita Auto

Kotak Gear Manual Semakin Pupus

Kotak gear manual akan sampai ke akhir hayatnya apabila kereta elektrik menguasai landskap automotif kita. Mengapa? Ini kerana kereta didorong elektrik yang tulen tidak memerlukan kotak gear.

Suka atau tidak, revolusi kenderaan yang didorong elektrik datang ke Malaysia dan ia akan datang tidak lama lagi. Ya, kami mempunyai masalah besar dengan infrastruktur pengisian kenderaan elektrik, tetapi ini boleh ‘tolak’ ke depan dengan cepat oleh pemerintah bila masanya betul nanti.

Manual car 3 pedal

Dengan Dasar Automotif Kebangsaan 2019 yang mendorong kuat pemasangan kenderaan elektrik (EV) dan pengeluaran bateri EV di Malaysia, kita dapat melihat peningkatan dalam pemilikan EV sebanyak 10,000 kenderaan setahun dalam 4-5 tahun akan datang.

Sementara itu, kaum tradisionalis seperti kami akan berterusan dengan kereta petrol, kereta panduan manual kami sehingga diberitahu selanjutnya.

Ya, kita sudah melihat penurunan besar dalam penjualan kereta kotak gear manual dan ini akan menjadi produk ‘zaman dulu’ tidak lama lagi. Satu objek arkib ‘hari ini dalam sejarah’.

Sejak diperkenalkan pada tahun 1950-an, kotak gear automatik telah dikritik kerana ekonomi bahan api yang teruk, kurang kebolehpercayaan dan kerumitan pembaikan yang lebih besar daripada gearbox manual yang senang dan mudah.

BHPetrol RON95 Euro 4M

Ramai peminat kereta menganggap kotak gear manual tidak boleh digantikan dan ianya benar dan tulen dalam buku kami.

Malah pengilang supercar Ferrari tidak lagi menawarkan kotak gear manual lagi dalam kereta standard mereka. Hanya model terhad edisi khas yang ditawarkan kepada pelanggan ada varian shifter manual.

Satu sebab untuk permintaan rendah ini boleh jadi kerana jurang kemahiran yang semakin meningkat. Meminta kebanyakan pemandu di Malaysia dan di seluruh dunia untuk memandu kereta panduan manual adalah seperti meminta mereka untuk berjalan atas dawai ketat dari menara KLCC.

Memandu kereta gear manual adalah pengalaman memandu yang lebih menarik. Pemandu bersumpah dengannya, mengatakan kotak gear manumatik pun tidak boleh menggantikan shifter manual dan klac. Manumatik pada dasarnya adalah gearbox manual dengan paddle-shifting, klac dikendalikan komputer dan perubahan gear. Kotak gear dua klac jatuh ke dalam kategori ini. Ingat isu-isu dengan banyak jenama kereta dan kotak gear berkembar klac yang terkenal yang gagal berulang … berkali-kali?

manual gearbox

Kerumitan pembaikan masih juga menjadi isu automatik. Dengan alat dan bahagian yang betul, mekanik yang berpengalaman boleh membina semula transmisi manual, sementara pembaikan transmisi automatik hampir tidak pernah didengar di kedai-kedai pembaikan auto profesional. Automatik terlalu rumit dan memakan masa untuk dikerjakan, walaupun untuk ketua mekanik pusat perkhidmatan profesional. Lebih mudah hanya membuang kotak auto yang rosak dan memasang unit baru.

Oleh itu, jika anda memiliki dan memandu kereta manual, cubalah teruskan dengannya selama mana yang boleh.

Seperti yang saya selalu bagi tau rakan-rakan saya yang memandu manual, “pakailah sampai habis!”.

Sekiranya anda memiliki kereta manual dan mempunyai seorang anak remaja yang akan mengambil lesen memandu mereka, pastikan belajar memandu kereta manual itu dan sendiri ajar mereka kegembiraan memandu kereta manual kerana kebanyakan pengajar ‘sekolah memandu’ adalah ‘robot’ mengarahkan pelajar mereka tanpa minat langsung untuk kereta ‘stick shift’!


Previous post

Ott Tanak Terlibat Dalam Kemalangan Dengan WRC Hyundainya Tetapi Beliau Selamat Tanpa Sebarang Kecederaan

Next post

Harga Kereta Di Thailand Lebih Mahal Daripada Malaysia?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *