Berita Auto

Jeep Kembali Ke Malaysia Hujung Minggu Ini

Ya, betul. Jenama Jeep kembali ke Malaysia selepas penjaga jenama terakhir, DRB-HICOM telah bersara pada Julai 2017. Pada masa itu, Jeep Malaysia mempunyai barisan model penuh Jeep dengan harga yang bersebelahan dengan jenama premium Jerman. DRB-HICOM memulakan perniagaan Jeep pada bulan November 2014 dan pada mulanya jualan menggalakkan kerana banyak rakyat Malaysia yang belajar di Amerika pada tahun 80-an dan 90-an membeli dan memandu Jeep di Amerika yang agak murah untuk dimiliki. Kembali ke Malaysia, bekerja dan mendaki tangga korporat, rakyat Malaysia yang sama mampu membeli Jeep baharu walaupun harga jualan yang tinggi disebabkan oleh kadar pertukaran yang tinggi dan cukai tempatan.

The people behind Jeep in Malaysia in 2020
Inilah syarikat di belakang kebangkitan Jeep di Malaysia

Kadar pertukaran dolar AS yang tinggi dan cukai import Malaysia yang bermula dari 105% dan cukai lain 30% membawa harga jualan Jeep di Malaysia kepada RM288,889 untuk Wrangler dan RM698,889 untuk Cherokee SRT. Jualan Wrangler dalam tempoh satu tahun memerangsangkan, pengimport kereta terpakai mula menggunakan Jeep dari Jepun (di mana ia sangat popular) dan juga England (kedua-dua negara pacuan kanan).

Ultra Tune bought over by Jeep in Malaysia
Penjaga jenama Jeep baharu telah mengambil alih bengkel ini di Glenmarie untuk mengendalikan semua selepas jualan

Jadi, sekarang kira-kira dua setengah tahun kemudian, jenama Jeep sedang dibangkitkan kembali di Malaysia di bawah penjaga jenama baharu. Pasukan baharu adalah pemegang Permit Yang Diluluskan (AP) yang dalam perniagaan kereta mewah terpakai selama beberapa tahun di Malaysia dan mereka baru-baru ini juga meneroka perniagaan kereta baru dengan mengambil alih Volkswagen Sungei Besi 3S Centre dari WEARNES.

BHP
Jeep in Malaysia new showroom
Lokasi bilik pameran Jeep baharu adalah bilik pameran Porsche yang lama

Bilik pameran Jeep baharu akan ditempatkan di bangunan yang sama dengan bilik pameran Porsche Glenmarie sebelum ini selama bertahun-tahun. (Porsche telah berpindah ke sebuah bangunan baharu di Ara Damansara).

Stok pertama Jeep sudah berada di Malaysia dan kami dimaklumkan bahawa harga yang mereka minta cukup mengejutkan (bermula dari bawah RM199k) dan ini boleh merangsangkan kesedaran jenama di Malaysia. Pelbagai Jeep yang baharu ini memasuki segmen SUV Malaysia yang semakin meningkat. Populariti SUV terus berkembang di hampir setiap segmen Malaysia. Memandangkan keadaan ekonomi kita semakin lembap, sektor auto menunjukkan perlambatan juga dan industri kereta Malaysia sedang mencari cara baru untuk mengembangkan perniagaannya. Peralihan dari kereta tradisional kepada SUV bermula 7 tahun yang lalu dan masih kuat. Pengguna di seluruh Malaysia jelas menghantar mesej bahawa SUV adalah kenderaan yang mereka mahu memandu di mana jualan sedan tradisional yang popular sedmakin menurun.

Jeep Wrangler
You will be seeing more of this vehicle on Malaysian roads soon

Kami akan berkongsi julat Jeep baharu dan harga selepas pelancaran hujung minggu ini dan anda boleh yakin bahawa stok pertama Jeep akan habis dijual hujung minggu ini.

Previous post

Pendapat Kami Kenapa Harga Kereta Akan Naik 2020 Ini

Next post

Toyota GT86 Dan Subaru BRZ Kini Dengan Kuasa Turbo

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *