Bisnes

Pendapat Kami Kenapa Harga Kereta Akan Naik 2020 Ini

Fakta! Harga kereta akan meningkat pada tahun 2020 ini.

Isu pertama yang mesti difahami ialah, kerajaan Pakatan Harapan (PH) baru TIDAK AKAN menaikkan cukai import ke atas kereta-kereta tempatan yang dipasang sepenuh atau separanya.

Isu kedua untuk difahami adalah bahawa kerajaan PH sedang berusaha dengan sedaya upaya mereka untuk ‘menyumbat’ semua lubang dalam sistem cukai terdahulu di mana beberapa jenama kereta menghasilkan keuntungan yang luar biasa sambil memastikan pegawai-pegawai tertentu senang hati.

Isu ketiga dan terakhir untuk difahami ialah kerajaan PH telah menemui cukai yang belum terbayar yang agak banyak oleh beberapa pengeluar kereta dan mereka sedang mencuba untuk mengutip cukai yang belum dibayar itu untuk selesaikan sebahagian hutang negara kita.

Oleh kerana itu, harga kereta baharu akan naik, tetapi hanya untuk jenama yang kini perlu membayar cukai yang betul dengan penuh dan ini bermakna beberapa kereta popular yang diminati rakyat Malaysia akan lebih mahal apabila model baharu diperkenalkan dan bagi sesetengah yang lain, harga mereka akan kekal sehingga timbul masalah mata wang.

BHP

Oleh kerana putar belit pemerintahan lama yang terlalu lama telah menyebabkan hutang tertunggak yang besar kepada negara kita dan kemewahan yang dinikmati oleh bekas pentadbir dan keluarga mereka akan berterusan sekurang-kurangnya 4-5 generasi dengan puluhan juta yang masing-masing telah ‘diletakkan’ dalam akaun bank offshore mereka.

Kebanyakan wang itu tidak akan kembali ke Malaysia dan ini adalah fakta. Sementara itu, majoriti rakyat Malaysia yang kelas menengah akan ‘membayar’ hutang negara kita dengan harga yang lebih tinggi di semua sektor termasuk pembelian kereta BAHARU.

Mercedes CLA

Ya, walau macam mana pun, kita semua gila kereta dan bagi kebanyakan rakyat Malaysia kelas menengah, memiliki sebuah kereta adalah barangan yang paling penting selepas rumah (untuk sesetengah orang, kereta dulu sebelum rumah). Inilah sebabnya mengapa kita mempunyai jualan kereta baharu yang tinggi untuk penduduk yang agak kecil berbanding dengan negara-negara ASEAN yang lain dan juga beberapa negara di selatan.

Lamborghini URUS rear quarter

Cuba makan angin di mana-mana kawasan perumahan kelas menengah dan setiap rumah tangga secara purata akan mempunyai sekurang-kurangnya 2 kereta dan 1 motosikal. Sebenarnya, lebih seperti 3 kereta dan 1 motosikal. Motosikal adalah untuk kehulur kehilir dan perjalanan singkat untuk sesetengah orang, dan untuk sesetengah yang lain ianya adalah kenderaan mobiliti kerja utama untuk ketua rumah itu. Kereta kedua di garaj adalah kereta isteri dan kereta pertama adalah kereta keluarga (atau sebaliknya).

Sekarang, untuk kebanyakan isi rumah yang disebutkan di atas, bayaran balik bulanan untuk 2-3 kenderaan lebih tinggi daripada bayaran bulanan rumah dan di sinilah timbulnya masalah. Kami rakyat Malaysia telah dipaksa membayar harga kereta yang tinggi untuk mengisi poket pentadbir terdahulu selama bertahun-tahun dan kini hutang negara harus dibayar dengan cara yang lain.

Peugeot e208 PHEV

Satu-satunya cara untuk membayar semua hutang terdahulu adalah melalui cukai lama dan inilah sebabnya mengapa Kementerian yang berkaitan mengenakan pemeriksaan yang teliti dan sepenuhnya ke atas semua pengeluar kereta di negara ini, kedua-dua kenderaan dipasang tempatan dan import, untuk mendapatkan balik cukai pendapatan sebanyak mungkin.

Para pentadbir lama mengabaikan kelemahan kecil dalam industri kenderaan pasangan tempatan dan ini membolehkan pengeluar kereta menurunkan kos mereka dan berkongsi penjimatan itu dengan rakyat Malaysia dengan harga yang lebih baik untuk kereta baru.

McLaren

Dengan pentadbir baharu, kos memasang kereta telah meningkat dan pentadbir baharu dapat mengutip lebih banyak cukai untuk membayar hutang pentadbir terdahulu.

Jadi apa ertinya semua ini untuk pembeli kereta BAHARU pada tahun 2020? Harga yang lebih tinggi!

Jeep Rubicon

Ingat, semua dan kami bermaksud semua jenama kereta mahu menjual kenderaan mereka dengan harga patut untuk mendapatkan lebih banyak jualan dan meningkatkan bahagian pasaran mereka. Hanya jenama kereta super mewah memilih untuk mengekalkan harga mereka untuk mengekalkan eksklusiviti mereka.

Previous post

Pelancaran Singapura Peugeot 2008 Semua Baharu Dengan GT Line Kit

Next post

Jeep Kembali Ke Malaysia Hujung Minggu Ini

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *