Bisnes

Inilah Matlamat 2020 Proton

Sejak Proton dan Geely membentuk kerjasama pada tahun 2018, syarikat itu telah bergerak maju ke arah yang betul. Tahun lepas, mereka melancarkan SUV pertama mereka, X70 serta empat model yang ditambah baik, Saga, Iriz, Persona dan Exora. Kebanyakannya menjadi antara model jualan teratas di setiap segmen di seluruh bahagian atau sebahagian besar tahun 2019. Inilah matlamat 2020 mereka seperti yang disebut Ketua Pegawai Eksekutif Dr. Li Chunrong:

  • Untuk terus menguasai segmen utama, sedan segmen A, sedan segmen B, SUV segmen C, MPV segmen C dan mungkin SUV segmen B dengan X50 yang akan datang.
  • Jual 132,000 buah kereta
  • Export antara 4,000 – 6,000 buah kereta
  • Lancar X70 buatan tempatan
  • Lancar X50 buatan tempatan

Penguasaan Segmen

Dengan harga kereta CKD berjenama asing naik sebanyak 15% -20% selepas CNY, barisan teras Proton yang baru disegarkan baru-baru ini akan mempunyai harga yang lebih menarik. Buat masa ini tidak ada saingan Segmen A dari luar negara yang dijual di Malaysia, menjadikan satu satunya pesaing Saga adalah Perodua Bezza yang tambah baik baru-baru ini .

Dalam ruang hatchback segmen B, Iriz yang baru difacelift mungkin menghadapi masalah bersemuka dengan Perodua Myvi yang dominan, tetapi kelebihan harganya memberikannya kelebihan terhadap Toyota Yaris, Honda Jazz, Mazda 2 dan Volkswagen Polo.

Persona juga menerima peningkatan yang sama apabila ia diperbaharui dengan Iriz. Perodua tidak mempunyai pesaing langsung untuk sedan segmen B ini, tetapi Toyota Vios yang baru, Honda City dan Nissan Almera yang sudah lama memberikan sesuatu yang perlu dibimbangi untuk pembeli dengan kewangan yang berlebihan sedikit untuk berbelanja besar. Crossover segmen B yang akan datang dari Perodua juga boleh mencuri beberapa pembeli jika ianya diharga dengan betul.

Exora, yang juga dikemas kini, kekal sebagai satu-satunya MPV di dalam kelasnya dengan enjin turbocharged dan harga yang patut. Proton Ertiga telah dihentikan, dan Perodua Alza duduk di bawahnya.

Bagi X70, kini sudah mendapat kelebihan harga dan kelebihan peralatan berbanding produk kegemaran ramai seperti Honda CR-V, Mazda CX-5, Volkswagen Tiguan dan Nissan X-Trail. Ini adalah model yang kebanyakan rakyat Malaysia bercita-cita untuk memilikinya, jadi mereka akan terus menarik pembeli yang mencari kaitan khusus jenama atau kualiti pakej pemanduan.

Previous post

2019 Tahun Jualan Terbaik Lamborghini

Next post

Toyota Hilux Berjaya Naik Podium Rali Dakar 2019

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *