Uncategorized

Sangat Berbeza Dari Segi Bentuk & Fungsi

Sedan Lwn Roadster

Ini adalah dua kereta Mazda yang sangat berbeza, satu adalah klasik moden 1989-1995 Mazda MX5 dan yang lagi satu adalah kereta kompak premium Mazda dari dekad ini, Mazda2 yang dilancarkan pada tahun 2011 terus melalui tahun 2015. Ya, umur mereka dan harga yang diminta sangat jauh berbeza tetapi bagaimana jika anda perlu mempunyai salah satu daripada mereka dalam garaj dan wang adalah satu masalah kecil, yang mana yang anda akan pilih?

MX5 1989 bernilai di antara RM50,000 hingga RM75,000 hari ini bergantung kepada keadaan dan perbatuannya. Sedan atau hatchback 2011 Mazda2 ialah kereta 1.5L yang dijual baru dengan harga lebih RM82,000 dan telah diimport sepenuhnya dari Jepun. Ia dilengkapi dengan ciri-ciri keselamatan yang baik, stereng pelbagai fungsi dan rasa yang sangat berpengaruh Eropah.

Juga dikenali sebagai Demio di Jepun, Mazda kompak ini dibina untuk pasaran global dan harga jualnya tinggi ketika baharu dan hari ini bernilai antara RM18,000 hingga RM25,000 untuk model 2011 hingga 2013. Kebanyakan pemilik pertama akan menggunakannya sebagai kereta komuter harian dan penyelenggaraan akan dijalankan di bawah jaminan di Bermaz dan kemudian mungkin di bengkel bebas kerana kebanyakan pemilik Mazda2 bukan pelumba jalanan. Membeli unit yang digunakan yang baik boleh bermakna pemilikan yang masuk akal untuk beberapa tahun akan datang.

BHP

Tetapi jika anda memerlukan sedikit kegembiraan dalam perjalanan harian anda dan tidak memerlukan ruang untuk 3 penumpang dan tidak banyak bagasi maka Mazda MX-5 1989-1995 terpakai harus dipertimbangkan. Sudah menjadi klasik moden dan dengan jumlah yang terhad di negara ini, ini adalah sebuah kereta yang nilainya yang semakin meningkat tahun demi tahun.

Sebahagian daripada daya tarikan pemilikan Mazda MX-5 adalah kos operasi yang rendah seperti bahagian-bahagian mekanikal yang agak mudah untuk didapati dan murah dibeli. Bahagian yang mahal adalah hanya pad brek dan sistem suspensi. Daya tarikan terbaik untuk roadster Mazda ini adalah operasi soft-top yang mudah dan boleh dilaksanakan dengan dua sistem kunci yang mudah dari tepi cermin depan. Tiada mekanikal atau motor mahal.

Ya, Mazda2 lebih daripada separuh harga yang diminta dari roadster dan mencari roadster terpakai untuk dijual dengan harga yang patut bukan senang. Tetapi Mazda2 akan menyampaikan pemanduan komuter yang mesra keluarga pada titik kemasukan yang sangat rendah dan susut nilai lebih RM60,000 dalam 7-8 tahun meninggalkan nilai yang sangat sedikit untuk hilang.

MX-5 roadster boleh dan hanya akan menambah nilai dan keseronokan tidak pernah berhenti. Pilihan adalah milik anda dan dengan Mazda2 anda boleh membeli satu sekarang dan dengan roadster anda kena sangat bersabar dahulu.   

Previous post

Butiran Crossover Ford Puma Sports Di Sini

Next post

Toyota Sah Akan Hasilkan SUV Kompak Untuk Pasaran Eropah

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *