Bisnes

Harga Kereta Di Thailand Lebih Mahal Daripada Malaysia?

Memang sudah lama kita melihat harga kereta di Thailand murah sedikit daripada harga di Malaysia apabila dibandingkan dengan model sama.

Kami sudah lama tidak memeriksa harga jualan kereta Kerajaan Thailand berjadual dan idea di kepala kami bahawa harga kekal dengan Malaysia adalah selepas Singapura dan Hong Kong mempunyai harga kereta ketiga tertinggi di dunia.

Kini, ada follower kami yang baru saja memaklumkan kepada kami bahawa harga kereta di Thailand lebih tinggi daripada Malaysia dan kami memutuskan untuk memeriksa secara online sama ada ianya benar atau tidak.

Berikut adalah apa yang kami dapati dan ini datang pada masa apabila Ringgit Malaysia tidak berada dalam kadar pertukaran yang menggalakkan berbanding Baht Thailand yang kuat.

currency conversion
BMW car price in Malaysia
BMW car price in Thailand

Mari kita mulakan dengan BMW 3 Series yang popular. 330i M Sport Semua baharu tempatan yang dipasang di Malaysia dijual dengan harga RM288,800 dan ini apabila ditukar kepada Baht Thai ialah 2,169,076.30. Tetapi harga jualan rasmi 330i M Sport di laman web BMW Thailand adalah 2,929,000 tinggi. Walaupun kita mengambil harga yang diimport sepenuhnya dari BMW 330i M Sport di Malaysia iaitu RM328,800, bersamaan Baht Thai 2.469,502.38 rendah sedikit daripada harga jualan peniaga negara Thailand.

Terkejut? Kami juga terkejut dengan perbezaan harga besar ini!

BHPetrol RON95 Euro 4M

Seterusnya kami melihat salah satu kereta paling popular di Thailand, Toyota Vios. Sedan yang dipasang di Thailand ini dijual dari 609,000 Baht Thai. Di Malaysia, UMW Toyota akan menjual anda Vios baru dari RM77,200 yang apabila ditukarkan ke Baht Thai hanya 579,822.00. Sekali lagi harga ini lagi murah di Malaysia.

Toyota Vios car price in Malaysia
BHPetrol RON95 Euro 4M
Toyota Vios car price in Thailand

Akhir sekali, kami melihat Nissan X-Trail. Edaran Tan Chong menjual versi terkini SUV dari RM133,888.00 dan ia dipasang secara tempatan di Malaysia bersamaan Baht Thai 1,005,586.17. Nissan di Thailand menjual X-Trail mereka daripada Baht Thai 1,350,000. Hampir 30% lebih.

Nissan X-Trail car price in Malaysia
Nissan X-Trail car price in Thailand

Kami memutuskan untuk memeriksa lebih lanjut mengenai harga kereta di ASEAN dan kami dapati bahawa warganegara Vietnam juga membayar harga kereta yang lebih tinggi di negara mereka yang menolak kedudukan Malaysia ke tempat kelima. Ini bererti bahawa industri automotif kita tidak seburuk yang di sangka.

Thailand tidak mempunyai subsidi bahan bakar dan sebagainya untuk maintain Toyota Vios atau Nissan X-Trail dan BMW 3 Series akan menjadi lebih mahal pada tahun ini.

Oleh itu, untuk tahun 2020, kita melihat beberapa harga kereta Malaysia naik dengan pelbagai sebab (pertukaran mata wang, kurang komponen tempatan dalam kereta pasangan tempatan dan kos pembuatan yang lebih tinggi apabila kereta mendapat lebih banyak teknologi) dan kita perlu melihat pembelian kereta baru masuk akal atau tidak berdasarkan pendapatan boleh guna kami dan bukan hanya untuk keinginan kami untuk ‘mainan’ baharu.

Previous post

Kotak Gear Manual Semakin Pupus

Next post

Crossover Hyundai Venue - Sebuah Kia Soul Dalam Samaran

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *