Berita Auto

Apa Sudah Jadi Dengan Pelancaran VW Arteon Di Malaysia?

Volkswagen Arteon menjadi salah satu daripada kereta paling seksi pernah datang dari jenama itu beberapa tahun kebelakangan ini. Sejak penampilan pertamanya di Geneva 2017, Arteon mempunyai sambutan yang baik di semua pasaran di seluruh dunia di mana ianya dijual.

Di Singapore Motor Show tahun lepas, kami melihatnya buat kali pertama secara peribadi dan kami suka dengan daya tarikannya. Di pameran itu, pasukan VW Singapura memaklumkan kami tentang popularitinya di Singapura walaupun mereka mempunyai harga kereta tertinggi di dunia.

Volkswagen Arteon

Pada bulan Mei 2019 terdapat khabar angin yang kuat bahawa VW Arteon akan dilancarkan di Malaysia dan terdapat kemungkinan pemasangan tempatan untuk mendapatkan harga jualan yang menarik untuk memujuk pembeli daripada jenama premium yang lain. Harga pasangan tempatan dianggar RM220,000 hingga RM240,000 yang sudah tentu agak menarik bagi ramai rakyat Malaysia.

Pada pertengahan Julai 2019, Volkswagen di Malaysia mengumumkan bahawa tempahan VW Arteon akan bermula dan model yang akan dilancarkan akan menjadi spesifikasi R-Line dengan spesifikasi yang diperlukan untuk mencabar Mercedes-Benz, Audi, BMW dan juga Volvo.

Dari 24 Julai 2019 hingga 27 Oktober 2019, Volkswagen Arteon mengadakan roadshow bilik pameran ke bilik pameran di seluruh Malaysia, bermula dari Juru Penang dan berakhir di Volkswagen Puchong.

Sekarang, pada minggu kedua Januari 2020, tidak ada tarikh yang diumumkan bila VW Arteon ini akan dijual secara rasmi dan berapa banyak tempahan yang diterima peniaga seluruh negara.

VW Arteon 2.0 TSI 4motion R-Line ini dilengkapi dengan enjin TSI 2 liter, DSG klac basah 7 kelajuan, dan sistem pacuan semua roda. Enjin ini menghasilkan 280PS kuasa dan 350Nm tork yang menghasilkan output tertinggi dari mana-mana Arteon berkuasa petrol.

VW Arteon launch in Singapore
Volkswagen Arteon di Singapore Motor Show 2019 dengan pasukan pengurusan kanannya

VW Arteon ini terletak di atas salun Passat dalam barisan kereta penumpang Volkswagen semasa.

Dengan panjang 4,862 mm, lebar 1,871 mm dan ketinggian 1,450 mm Volkswagen Arteon dibina untuk membawa lima orang dalam keselesaan, manakala roda jarak jauh 2,837 mm membolehkan ruang kaki terbaik dalam kelas dengan 1,016 mm.

Ruang bagasi adalah 563 liter dengan tempat duduk belakang menegak dan 1.557 liter apabila kerusi belakang dilipat.

VW Arteon

Kenyataan Media: Visually breath-taking from any angle, the 5-door fastback is Volkswagen’s flagship model and offers the perfect combination of avant-garde design with dynamic handling. Its name is a true reflection of its appearance – ‘Art’ describes the fastback’s harmonious lines and emotionality, while ‘eon’ identifies’ it as a premium Volkswagen model.

The Arteon also won the “2017 Golden Steering Wheel”, one of the most renowned automotive awards in Europe. Built for speed, the Arteon is powered by a 2.0L TSI turbocharged engine paired with a 7-speed wet clutch direct shift gearbox (DSG). Its impressive output of 280PS and torque of 350Nm between 5,100 to 6,500rpm is transferred via 4MOTION all-wheel drive system.

Equipped with the new Active Info Display with high-resolution display colour thin-film transistor (TFT), the new setting allows for customization and full map view. The new Discover Pro infotainment system runs through a 9.2-inch screen fitted with gesture control and Wireless App-Connect (CarPlay, Android Auto and MirrorLink).

For added convenience, a new 360-degree area view camera enables drivers to see the surroundings of the car through four discreetly integrated cameras. The Arteon comes fitted with both interior and exterior R-Line styling package and is available in eight colours – Manganese Grey, Deep Black, Reflex Silver, Romance Red, Urano Grey, Turmeric Yellow, Oryx White Pearl and Pyrite Silver.

Previous post

BHPetrol Mula Jual Petrol Infiniti RON95 Euro4M

Next post

Terbaik Dari Tokyo Auto Salon 2020

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *