Kemalangan / Rosak / Recall

Apa Agaknya Sudah Jadi Ni?

BMW jadi isi sandwic SUV dan MPV.

Tiada siapa mengamuk. Tidak ada yang menjerit, tidak kutuk mengutuk dan tidak ada argumen. Sealiknya mereka secuba saling bantu membantu dan berusaha dengan cara yang terbaik untuk menyelesaikan masalah ini. Apa yang saya fikirkan adalah ‘bagaimana kalau ini adalah kereta klasik kita yang dilanggar oleh sebuah MPV mewah?’ Bagaimana kita akan bertindak melihat ‘baby’ kita diserang oleh Alphard yang besar dan bekeng itu! Baru dua hari sebelum ini kami pakir di tempat yang sama seperti BMW 5 Series putih dalam gambar ini dan situasi ini mungkin kita yang kena.

Kita kebetulan berada di tempat kejadian pada masa kejadian tepat ketika Toyota Alphard hitam ini gostan masuk terus ke dalam 2 kereta yang parkir di luar baris kedai-kedai yang popular di Petaling Jaya.

BMW 5 Series dan Nissan X-Trail adalah mangsa yang tidak bersalah.

Dari maklumat yang kami kumpul di lokasi kemalangan, Toyota Alphard ini rosak. Pemilik memanggil trak tunda. Trak tunda tiba dan pengendalinya menurunkan belakangnya untuk menarik Toyota Alphard itu ke atas. Untuk menarik Alphard naik brek kena free dan gear kena neutral …. dan ini sepatutnya dilakukan SETELAH cangkuk tuala telah disambungkan ke hadapan Alphard.

Malangnya, ianya tidak. Sebelum cangkuk tunda boleh disambungkan ke Alphard, gear masuk neutral dan brek tangan dilepaskan. Oops, Alphard gostan ke belakang dan merempuh tepi BMW 5 Series putih yang menolak BMW ke seluruh bahagian kanan Nissan X-Trail.

Jadi, dengan bantuan beberapa saksi, Alphard ditolak ke hadapan dan disambungkan dengan betul kali ini ke cangkuk trak tunda dan pemilik BMW dan Nissan terpaksa memikirkan cara untuk menuntut ganti rugi dari syarikat insurans Alphard untuk kerosakkan agak teruk kerana ia bukan hanya pintu belakang yang kena tetapi juga fender belakang yang turut rosak. Kemudian ada masalah pencocokan cat yang akan menjadi sukar kerana kedua-dua kereta sudah berusia beberapa tahun dan juga kesulitan yang akan dialami kerana tidak mempunyai kereta sementara kerosakan sedang diperbaiki.

Kemudian, dalam beberapa tahun, bila pemilik BMW 5 Series dan Nissan X-Trail hendak jual kenderaan mereka, status kereta mereka sebagai “bebas kemalangan” akan hilang dan nilai kereta mereka akan jatuh sedikit semua kerana kecuaian pengendali trak tunda dan pemilik Alphard.

Berita baik dari semua ini ialah masih ada beberapa rakyat Malaysia yang sangat baik dan tenang dalam insiden lalu lintas dan tidak perlu bergantung kepada keganasan.


Previous post

FCA Bergabung Dengan PSA Group

Next post

Defender Last Overland Bertemu Defender 2020

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *