Senarai Harga

Inilah Silapnya Jika Kita Banding Harga Bahan Api ASEAN

Saya perasan stesen minyak ini yang bertentangan dengan Sunway Velocity Mall. Ada sesuatu yang menarik perhatian saya.

Terdapat skrin besar berorientasikan menegak di luar Mart yang berkitar antara iklan syarikat dan perbandingan harga bahan api. Perbandingan harga bahan api menjadikan harga petrol RON95 semasa (RM / L) dan harga diesel Euro2M (RM / L) berbanding harga di negara-negara ASEAN yang lain.

Foto asal sebelum dipotong.

Ternyata ini adalah langkah kerajaan dari awal tahun 2019, tetapi kita tidak melihatnya di tempat lain. Mungkin saiz paparan adalah faktor di sini. Tidak kira, ia bukan perbandingan yang paling tepat atau terperinci.

Berikut adalah negara-negara yang dibandingkan dengan susunan yang diatur (harga petrol tertinggi ke terendah):

  • Singapore
  • Laos
  • Thailand
  • Cambodia
  • The Philippines
  • Vietnam
  • Indonesia
  • Myanmar
  • Malaysia

Nota bahagian bawah menjelaskan bahawa harga telah diambil dari laman web ini, kecuali harga minyak Brunei yang diambil dari https://www.petrol.watch/brunei.html. Kami cuba mengakses laman web ini, tetapi gagal untuk membuka, jadi sama ada kami salah membaca pautan yang disediakan, terdapat kesilapan tipo atau ini adalah sumber ketinggalan zaman atau tidak tepat. Tolong beritahu kami, orang yang membekalkan sumber ini.

Ia juga perlu diperhatikan bahawa harga bahan api dari negara-negara lain adalah dari 25 November 2019, iaitu dari kira-kira sebulan yang lalu. Terdapat beberapa masalah dengan perbandingan ini dan ini adalah tempat yang baik untuk bermula.

  1. Tidak ada sebab mengapa harga minyak tidak dapat dikemas kini dalam masa nyata atau sekurang-kurangnya setiap minggu. Mereka menunjukkan bahawa harga minyak Malaysia adalah satu-satunya yang bukan dari 25 November. Oleh itu, jika harga bahan api sangat tinggi di negara-negara lain maka, mereka mungkin berpaut ke data tarikh tersebut jika data yang lebih baru tidak menunjukkan apa yang mereka mahu.
  2. Gred bahan api tidak ditunjukkan. Kami tahu bahan api Malaysia yang mana yang ditunjukkan harganya. Tetapi kita tidak diberitahu mana gred bahan api mana yang mereka bandingkan. Ya, kesannya boleh diabaikan untuk kebanyakan orang yang memandu kebanyakan kereta. Tetapi data harusnya lebih tepat dan lebih jujur.

Terdapat aduan lain tentang bagaimana kekuatan mata wang, kuasa membeli, dan lain-lain tidak dibentangkan yang pembaca kami telah ungkitkan di dalam post Instagram / Facebook baru-baru ini. Tetapi kami merasakan dua perubahan paling cepat dan jelas adalah seperti di atas.

Kami cuma berharap mereka yang bertanggungjawab terhadap perbandingan ini membuat pembetulan untuk meningkatkan ketepatannya. Bahawa apa-apa kesan yang mereka mahukan akan tercapai dengan cara yang dimaksudkan. Kami juga ingin mengucapkan terima kasih kepada sesiapa yang membuat perbandingan ini bersikap jujur apabila harga dikemas kini.

Sememangnya ada ruang untuk penambahbaikan, dan kami harap ini dapat dipertingkatkan tidak lama lagi.


Previous post

Kini Flux Menawarkan Trak Pikap Sebagai Pilihan Untuk Langganan

Next post

Carscoops Lakar Mitsubishi Galant Ini Dan Ianya Hebat

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *