Takziah

MotoGP Malaysia 2019 Akan Dikenang Buat Selamanya Kerana Kecurian Dan Kematian

MotoGP Malaysia 2019 adalah satu-satunya MotoGP yang tidak akan dilupakan oleh pasukan serta penaja selama beberapa tahun kerana 2 peristiwa yang sangat mengecewakan dan sedih. Pertama, kerana kehilangan seorang penunggang Indonesia, Afridza Munandar (gambar di bawah) yang sungguh menyedihkan selepas terlibat dalam kejadian dalam perlumbaan Idemitsu Asia Talent (IATC) di Litar Antarabangsa Sepang pada 2 November lalu.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan oleh MotoGP, insiden itu berlaku di Selekoh 10 Pusingan 1, dengan perlumbaan di beri isyarat merah sejurus selepas kejadian tersebut.

Penunggang berusia 20 tahun itu mendapat rawatan perubatan penindak pertama di tepi landasan sebelum dipindahkan ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) dengan helikopter.

Ucapan takziah kami kepada rakan dan keluarga Afridza Munandar.

Kejadian mengecewakan kedua ialah kecurian di paddock. Ketua Pegawai Eksekutif Sepang International Circuit (SIC), Razlan Razali menyatakan kekecewaan terhadap kecurian yang berlaku di Litar Sepang. Beliau menambah, walaupun insurans akan memberi ganti rugi kepada pasukan, imej Malaysia sebagai penaja sukan bertaraf dunia telah dicemarkan. Kejadian ini telah merosakkan imej SIC, terutamanya berkaitan dengan standard keselamatan semasa Grand Prix Motosikal Malaysia.

“Saya kecewa dengan kejadian ini kerana kami telah menyediakan dengan berhati-hati, dengan kerjasama Dorna (pemegang hak penganjur MotoGP), untuk melindungi bukan sahaja penunggang tetapi juga harta benda mereka.

“Saya marah kerana walaupun kami sudah bersiap sepenuhnya, ada yang melakukan ini untuk mencemarkan nama negara dan litar sebagai penaja sukan bertaraf dunia,” katanya kepada media di Litar Sepang hari ini.

Kecurian yang melanda beberapa pasukan, dipercayai telah berlaku awal Jumaat antara pukul 1 pagi dan 5 pagi ketika hujan lebat.

Antara yang paling terjejas oleh kejadian itu ialah Pasukan Angel Nieto, yang kehilangan alat ganti seperti tayar depan, suspensi dan brek untuk motosikal kelas Moto2 dan Moto3.

“Apa yang saya fahami selepas pertemuan dengan pasukan itu adalah mungkin terdapat sekumpulan yang sudah tahu apa yang mereka mahu mencuri. Sebagai contoh, pencuri itu mengambil hanya tayar depan,” katanya.

Razlan berkata Litar Sepang dipantau dengan teliti, termasuk kamera televisyen litar tertutup (CCTV). Ia juga telah menubuhkan sistem pengimbasan akreditasi dari tahun ini.

Beyond the cameras and official statements, last weekends Malaysian MotoGP also saw fights and at the entry gates by hooligans which were shared on Malaysian social media. It was not a weekend to be remembered.

Bukan itu saja. Di luar kamera dan kenyataan rasmi, pada akhir minggu lalu, MotoGP Malaysia juga menyaksikan pergaduhan di pintu masuk pintu oleh sekumpulan samseng yang telah dikongsi di media sosial Malaysia.

Ini adalah satu hujung minggu yang amat menyedihkan.

Previous post

Pelumba Indonesia Afridza Munandar Meninggal Dunia

Next post

Bilakah Mitsubishi Motors Akan Membawa SUV Ini Ke Malaysia?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *