Berita Auto

Anda Pandai Tengok Enjin?

Anda tahu enjin kereta apa ini? Anda mungkin terkejut enjin kereta apa ini dan siapa yang membangunnya.

Anda mungkin tidak tahu ini. Mercedes-Benz dan Renault sudah bekerjasama selama beberapa tahun sekarang dalam pelbagai bidang. Lebih-lebih lagi, beberapa tahun yang lalu mereka memutuskan untuk mengukuhkan lagi hubungan melalui pembangunan bersama dua enjin petrol empat silinder baharu. Hasilnya, enjin petrol M282.

Idea di sebalik enjin petrol M282 adalah untuk memiliki enjin petrol berkapasiti kecil untuk digunakan oleh kedua-dua Renault dan Mercedes-Benz untuk mencapai penarafan pelepasan rendah yang diperlukan negara-negara Eropah dari semua pengeluar kereta.

Boleh didapati di pelancaran pasaran, enjin kemasukan baru 1332cc M282 duduk di dalam A-Class 200 terbaharu dan juga versi sedan Mercedes A-Class terbaharu seperti yang digambarkan di sini (sebelum ini dikenali sebagai CLA 200)

Enjin cekap yang kompak ini menghasilkan 163ps yang hebat dan mempunyai penutup silinder apabila diperlukan. Ia berfungsi dengan transmisi 7G-DCT. Ini bermakna, jika dibandingkan dengan kuasa 1.6 liter A-Class yang lebih tua, output setiap liter enjin semua-aluminium telah meningkat sebanyak 25%.

Enjin Mercedes-Benz ini adalah empat silinder pertama jenama dengan penutup silinder. Dalam jarak beban separa antara 1250rpm dan 3800rpm, dan bergantung kepada keperluan kuasa, injap pengambilan dan ekzos silinder kedua dan ketiga ditutup dengan pelarasan pelepasan injap.

M282 juga merangkumi turbocharger dengan wastegate yang dikawal secara elektronik yang bermakna kerana kawalan tekanan cas fleksibel, ia juga mungkin menetapkan tekanan cas optimum di bawah keadaan beban separa.

The M282 is produced at the Kölleda plant in Thuringia, Germany, and Renault supplies the components of the long block engine.

M282 dihasilkan di kilang  Kölleda di Thuringia, Jerman, dan Renault membekalkan komponen enjin blok lama.

Hasil daripada empat tahun kajian, janakuasa generasi baru memerlukan lebih daripada 40,000 jam masa bangku ujian enjin dan dalam simulasi dan menjalani ujian pengesahan 300,000 km dalam keadaan yang melampau (haba melampau, sejuk yang melampau, kemarau dan kelembapan yang tinggi).

Mercedes-Benz A200 Sedan 1.3 (A)

  • Enjin: 4-cylinder inline 16v turbocharged
  • Kapasiti: 1332cc
  • Transmission: 7G-speed DCT automatic 
  • Kuasa Max: 163bhp pada 5500rpm
  • Tork Max: 250Nm pada 1620rpm
  • 0-100km/j: 8.0 saat
  • Kelajuan Tertinggi: 225km/j
  • Harga: RM229,888.00
  • Penggunaan bahan api: 17.9km/L
Previous post

Ayuh Tingkatkan Kesedaran Alam Sekitar di BodyMindSoul Festival

Next post

Persiapan Mooneyes Yokohama Hot Rod Show Hari Pertama

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *