Anugerah / VOTY / Pameran Motor

Bilakah Mitsubishi Motors Akan Membawa SUV Ini Ke Malaysia?

Mitsubishi Motors telah memfokuskan hampir secara eksklusif kepada crossover, SUV dan pikap. Itu ok, kerana jenama lain seperti Isuzu dan mungkin Ford akan mengalihkan tumpuan mereka kepada produk tersebut juga. Tetapi itu bukan alasan untuk mereka berhenti mengemas kini produk di pasaran yang lebih kecil seperti Malaysia. Ambil contoh ASX.

Kereta itu mula dilancarkan di Malaysia 9 tahun lalu. Ia menerima penyegaran pada lewat tahun 2015, tetapi sejak itu hanya kemas kini kecil dan model edisi terhad telah persembahkan di bilik pameran Malaysia.

Mitsubishi ASX 2020

Di Tokyo Motor Showbaru-baru ini, kita dapat melihat satu lagi update ASX (di pasaran lain, ‘ASX’ dipanggil ‘RVR’ atau ‘Outlander Sport’.) ASX facelift baharu ini mula-mula ditunjukkan di Geneva Motor Show 2019.

Walaupun pada pandangan pertama ini kelihatan seperti kereta yang sama sekali berbeza dari ASX biasa yang kita lihat di ruang pameran kami, ini sebenarnya merupakan facelift yang meluas model yang sama.

Penampilannya berubah secara drastik terima kasih kepada penggunaan fascia hadapan Dynamic Shield terbaru Mitsubishi.

Di dalam, walaupun beberapa perkara seperti kain, telah berubah, beberapa bahan dan bentuknya nampak sama. Kebanyakan switchgear dan alat ganti diguna semula dengan peningkatan reka bentuk yang kecil. Perubahan besar di sini ialah unit infotainment 8 incinya dengan Sambungan Paparan Pintar/Smartphone Display Link (SDL) yang memberikan anda Apple CarPlay dan Android Auto.

Tetapi ini tidak salah. ASX dilihat sebagai kenderaan yang boleh dipercayai dan mesra pengguna dan mengubahnya terlalu banyak akan datang dengan kos. Sama ada kepada harga akhir kenderaan atau kebolehpercayaan atau kos alat-ganti .

Bahagian belakangIah sebenarnya di mana bentuk ASX yang sangat dikenali adalah paling jelas. Lampu belakang dan penutup boot mengikut bentuk yang sama tetapi mempunyai grafik dan butiran yang berbeza pada facelift terkini ini. Bumper juga mempunyai bentuk baru di bahagian belakang. Roda aloi 18″ baru di sini, serta pilihan warna luar, Sunshine Orange Metallic, Red Diamond (kelihatan di sini) dan Oak Brown Metallic. Enjin 2 liter dan kombo CVT yang biasa akan kembali dengan beberapa tweak kecil. ASX baru ini telah wujud sejak Februari tetapi masih tiada berita tentang bila ia akan datang ke Malaysia.

Mitsubishi Eclipse Cross

Sama ada anda fikir menggunakan nama Eclipse untuk sebuah crossover adalah satu kesilapan, ia cukup jelas Mitsubishi mempunyai produk yang kompetitif di sini. Ia bersaiz dan dihargakan untuk dimuatkan di bawah Outlander mereka (yang dijual secara tempatan dan sudah cukup popular).

Mitsubishi Eclipse Cross sudah ada di beberapa pasaran sejak 2017 bahkan jiran kita, Indonesia baru menerimanya beberapa bulan yang lalu.

Mungkin ia mengambil masa lebih lama untuk mendapatkan di sini kerana ia menggunakan enjin turbocharged 1.5 liter yang masih belum debut di Malaysia. Ujian mungkin perlu dilakukan menggunakan bahan api kita dahulu untuk memastikan keserasian.

Apabila ia tiba nanti, ia pasti akan mengancam penyertaan Jepun yang lain dalam ruang SUV C-Segment.



Previous post

MotoGP Malaysia 2019 Akan Dikenang Buat Selamanya Kerana Kecurian Dan Kematian

Next post

Pengecas EV 'Aftermarket' Circontrol Kini di Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *