Sukan

10,000 Saksi Aksi Sengit Vios Challenge di Festival Toyota Gazoo Racing

Pusingan kedua Toyota Gazoo Racing Festival dan Toyota Vios Challenge menyaksikan lebih 10,000 peminat membanjiri Bandar Malaysia sepanjang dua hari ia berlangsung.

Ini merupakan kali pertama perlumbaan kereta salon di Malaysia diadakan di lapangan terbang yang sebelum ini dikenali sebagai pangkalan TUDM Sungai Besi.

Aksi yang disajikan di litar berkelajuan tinggi sepanjang 1.96 km itu tidak mengecewakan dengan saingan sengit yang mendebarkan dari mula hingga akhir dalam ketiga-tiga kelas yang dipertandingkan.

Kelas Sporting

Aksi terbaik pada hari kedua datang dari pertembungan tiga penjuru dalam kelas Sporting yang menyaksikan Haji Sutan Mustaffa (SMS Motorsports) menamatkan perlumbaan di hadapan pelumba berusia 17 tahun Bradley Benedict Anthony (Dream Chaser) dan Dannies Ng.

Sutan memulakan perlumbaan di petak pertama tetapi beliau dipaksa untuk bekerja keras bagi mengekang Bradley. Akibat hilang konsentrasi, pelumba remaja itu dipotong oleh Dannies namun akhirnya berjaya merampas semula kedudukannya di tempat kedua apabila Dannies melakukan kesilapan.

Kelas Super Sporting

Kelas yang terdiri daripada barisan pelumba profesional ini menyaksikan dominasi Kenny Lee (Kegani Racing) yang dinobat juara setelah mengalahkan Tengku Djan Ley (2 Motor) dan Mark Darwin (Laser Motor Racing).

Kenny melakukan permulaan yang baik untuk memasuki selekoh pertama di hadapan Syafiq Ali (M7 Japan Project Team) tetapi pujian harus juga diberikan kepada Tengku Djan yang berjaya meletakkannya dirinya di tempat ketiga walaupun bermula di petak keenam.

Bagaimanapun, perlumbaan terganggu seketika akibat pertembungan antara William Ho (Toyotsu Racing) dan Freddie Ang (Telagamas Toyota).

Kelas Promotional

Seperti yang dijangka, perlumbaan antara barisan selebriti tempatan tidak lengkap tanpa drama.

Nabil Ahmad menunjukkan taringnya apabila berjaya memperbaiki kedudukannya dari tempat keempat ke tempat pertama dan terus meninggalkan Khai Bahar dan Nabila Razali yang bersaing sesama sendiri untuk merebut tempat kedua dan ketiga.

Shukri Yahya kurang bernasib baik apabila dilanggar oleh Shawn Lee di lap keenam, manakala nasib yang sama turut menimpa Diana Danielle yang terus ketinggalan di belakang saingan setelah dilanggar oleh Syafiq Kyle.

Sementara itu, ketua pegawai sukan permotoran UMWT, Akio Takeyama menamatkan perlumbaan di tempat kelima.

Keputusan

SPORTING
1. Haji Sutan Mustaffa Salihin – SMS Motorsports
2. Bradley Benedict Anthony – Dream Chaser
3. Dannies Ng
4. Adam Khalid – Crestmax Motorsports
5. Tom Goh – S&D Tama Motorsports

SUPER SPORTING
1. Kenny Lee – Kegani Racing
2.Tengku Djan Ley – 23 Motors
3. Mark Darwin – Laser Motor Racing
4. Syafiq Ali – M7 Japan Project Team
5. Brendan Paul Anthony – Dream Chaser

PROMOTIONAL
1. Nabil Ahmad
2. Khai Bahar
3. Nabila Razali
4. Wany Hasrita
5. Akio Takeyama

Previous post

Volvo Car Malaysia Buka Pusat 3S di Ipoh

Next post

Harga Rasmi Mazda CX-8 CKD Didedahkan, RM180k-RM217k

Amirul Mukminin

Amirul Mukminin

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *