Penyelenggaraan

Servis Selepas Jualan Yang Tidak Memuaskan Membanteras Penjualan Kereta Baharu

Ini adalah fenomena baru yang merebak di kebanyakan jenama kereta apabila mereka mengalih perhatian mereka ke jualan bilik pameran dan menjaga hati prinsipal mereka dengan keuntungan awal yang lebih tinggi (mengapa kita kata awal adalah kerana dikemudian hari mereka kena membayar tuntutan jaminan yang lebih tinggi).

BHPetrol Merdeka Contest Banner

Selama 20 tahun yang lalu ketika menjalankan tugas ini, kami telah melihat beberapa jenama mengalami kesukaran menjual kereta baharu selepas tidak memikirkan tentang penjagaan pelanggan dan selepas-jualan dan sehingga hari ini mereka masih tidak dapat kembali menaiki carta jualan, walaupun selepas memperkenalkan kenderaan baharu yang memenangi anugerah global dengan harga bilik pameran yang hebat.

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, kami telah memerhati beberapa jenama yang tidak berapa aktif mengalami jualan yang meloncat lebih daripada apa yang mereka biasa lalui dan mereka lupa untuk memberi perhatian kepada selepas-jualan dan daripada menumpukan 110% perhatian kepada selepas-jualan dan penjagaan pelanggan, mereka telah sebaliknya membelanjakan banyak masa dan wang melancarkan produk dan janji pengalaman pemilikan yang hebat dengan sedikit memikiran tentang pelanggan sebagai alat jualan terbaik mereka.

bad after-sales 2

Dengan kenderaan baharu yang semakin rumit dengan pengalaman kabin yang dipertingkatkan, peningkatan kesinambungan media sosial, dan sistem keselamatan ketiga, kenderaan hari ini memerlukan lebih banyak perhatian di bengkel dan TIDAK cukup kakitangan berpengalaman untuk menangani isu teknikal dan mekanikal.

Tambahan pula, pengeluar kereta bergegas untuk memenuhi keperluan pembeli kereta baharu dengan sistem terkini dan ‘alat’ yang berinteraksi dengan pemandu. Dengan menggunakan teknologi rakan kongsi pihak ketiga, pengeluar kereta di Malaysia menjadi hamba kepada panel skrin sentuh, perisian interaktif, sistem pintar dan bermacam lagi yang menjanjikan pengalaman pemilik kenderaan ‘surgawi’ siang dan malam.

Ini menyedihkan kerana keadaan kelembapan, haba dan kesesakan traffic yang semakin teruk di Malaysia (juga di ASEAN) tidak memihak kepada kebanyakan teknologi baharu yang di dalam kenderaan di mana pemilik mengharapkan pengalaman bebas-masalah selama 5-6 tahun.

Sudah tiba masanya untuk sesetengah pengeluar kereta di Malaysia menumpukan perhatian kepada selepas jualan dahulu dan penjualan kereta kemudian kerana pelanggan semasa mereka kehilangan kesabaran dan wang dengan kos pembaikan yang tinggi, kekerapan kerosakan dan janji jaminan yang tidak tertunai.

bad after-sales 3

Previous post

VW Akan Meletakan SEAT dan Skoda Sebagai Saingan Mazda dan Hyundai

Next post

Brosur MAZDA CX-8 Terbocor & Anggaran Harga Jualan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *