Bisnes

Adakah PLUS Guna Media Untuk Mendapatkan Nilai Beli Lebih Tinggi Dari RRJ?

Mengecas lebih tol untuk pemilik BMW dan Benz berasa macam tidak adil.

BHPetrol Merdeka Contest Banner

24 jam yang lalu kami telah membaca dan melihat edgemarkets.com dan pelbagai saluran berita perniagaan arus perdana berkongsi berita besar mengenai tawaran kewangan besar yang dibuat kepada PLUS Malaysia Berhad oleh dua saudara Malaysia Richard Ong dan Charles Ong yang melalui syarikat pelaburannya RRJ Capital membuat tawaran tunai RM3 bilion untuk membeli PLUS Malaysia Berhad.

RRJ Capital telah membuat satu kenyataan bahawa jika pembelian itu berjaya, mereka akan mengurangkan kadar tol sebanyak 20% dan memperkenalkan pelbagai teknologi baru untuk menjadikan lebuh raya sejauh 957 kilometer yang sekarang diurus oleh PLUS, lebih ‘pintar’.

Dalam beberapa bulan kebelakangan ini, PLUS Malaysia Berhad telah mengambil peranan media yang sangat aktif dalam mempromosikan dirinya dan pengurusannya kepada media Malaysia dengan berpuluh-puluh acara, siaran akhbar, dan juga acara korporat untuk meningkatkan profil media mereka dan mendapatkan lebih banyak perhatian pengguna.

Kami kini melihat semua acara terdahulu dan siaran akhbar sebagai aktiviti perhubungan awam semata-mata untuk mendapatkan perhatian media yang maksimum untuk meningkatkan profilnya untuk mendapatkan harga tawaran yang lebih tinggi daripada RRJ Capital dan membenarkan pengurusan dan pemegang sahamnya mendapat pampasan yang murah hati.

Ini bermakna video komuniti Hari Raya ‘Tumpang’ PLUS (yang memenangi anugerah mungkin telah dibayar terdahulu) dan acara penglibatan komuniti yang diadakan beberapa bulan lalu mungkin untuk ‘mempengaruh’ agar RRJ Capital membuat tawaran yang lebih tinggi untuk syarikat lebuh raya tol yang terbesar di Malaysia.

PLUS-RRJ 2

RRJ Capital dalam temu bual telah menyebut bahawa mereka juga merancang untuk melibatkan perunding trafik dan kejuruteraan dari Massachusetts Institute of Technology dan University of California di Berkeley untuk mengkaji keseluruhan operasi PLUS Malaysia Berhad.

RRJ Capital menambah, “Kami akan memperkenalkan teknologi dan sistem terkini, yang kini digunakan di Jepun, Eropah, dan Amerika Syarikat. Sistem kutipan tol elektronik, seperti EZPASS di AS, yang tidak akan memerlukan mana-mana gerai tol turut termasuk di dalam perancangan.

Untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas, mereka akan mengkaji sistem lalu lintas secara langsung menggunakan data besar dan kecerdasan buatan (AI), melaksanakan sistem penetapan harga bagi waktu puncak dan tidak puncak, menubuhkan lorong cepat khas untuk kenderaan dengan lebih dari dua atau tiga penumpang dan dua sistem harga elektronik ”

Kami bagaimanapun mendapati kenyataan terakhir di bawah ini oleh RRJ Capital berpotensi menimbulkan perasaan tidak puas hati sesetengah pihak.

“Kadar tol yang lebih tinggi untuk kereta mewah seperti Mercedes-Benz dan BMW dan … lebih rendah untuk kereta bukan mewah,” kata dokumen itu “.

Menyasar jenama kereta mewah untuk mengenakan tol yang lebih tinggi terasa macam satu helah untuk mendapatkan pemandu berpendapatan rendah untuk memihak kepada RRJ Capital dalam pembelian PLUS ini dan ia pasti tidak akan berlaku kerana terdapat banyak rakyat Malaysia berpendapatan rendah dan rakyat Malaysia yang bersara menggunakan BMW dan Mercedes-Benz lama yang kosnya kurang daripada Perodua Axia dan Proton Saga baharu.

Previous post

Tanggapan Pertama Dalaman Porsche Taycan

Next post

Pemandu Iriz Pasukan Proton R3 Berjaya Merebut Gelaran Juara MCS

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *