Bisnes

VW Akan Meletakan SEAT dan Skoda Sebagai Saingan Mazda dan Hyundai

Volkswagen Group akan melalui pemulihan ringan untuk tahun 2020. Pemasaran VW Group sedang dalam proses meletakkan semula jenama kereta besar mereka agar tidak bersaing dengan satu sama lain. Reformasi baharu produk ini akan melibatkan jenama SEAT dan Skoda dan disasarkan untuk jualan 2020.

BHPetrol Merdeka Contest Banner

Penyatuan platform dan penyeragaman pengeluaran telah membolehkan syarikat-syarikat kereta di bawah VW Group untuk menjimatkan wang, tetapi  ini telah membawa kepada persamaan produk yang dihasilkan. Kumpulan Volkswagen, yang memiliki sedozen jenama kereta (Audi, Bentley, Bugatti, CUPRA, Jetta (jenama baru di China), Lamborghini, Porsche, SEAT, Skoda, VW), jelas merasakan kesan sampingan yang sangat teruk dan , dari semasa ke semasa, pihak pengurusan atasan telah mengambil langkah untuk menghapuskan persaingan dalaman.

Walaupun semasa Kumpulan VW berada di bawah pimpinan Ferdinand Piëch, ia cuba menjadikan jenama SEAT lebih emosional, sama dengan ekspresi yang dimainkan oleh Alfa Romeo (satu jenama kereta yang Piece bermimpi untuk membeli). Jajaran kereta SEAT masih tidak terlalu banyak berbeza dari Skoda dan VW dari segi reka bentuk, manakala pada tahap teknikal hampir 100% serupa.

Setahun yang lepas, SEAT memperkenalkan jenama baru kereta sukan yang dipanggil CUPRA dan model “bebas” pertama, Formentor dan Tavascan yang sangat menggalakkan dari segi reka bentuk, tetapi masalah dengan SEAT sendiri masih belum dapat diselesaikan. Pelbagai modelnya, sebenarnya, menggandakan Skoda, VW dan sebahagian Audi.

SEAT dan Skoda 1 SEAT dan Skoda 6 SEAT dan Skoda 5

Michael Jost, yang bertanggungjawab ke atas VW Group untuk pembangunan strategik, berkata dalam temu bual bahawa gergasi kereta Jerman akan cuba membezakan jenamanya dengan lebih jelas atau lebih tepat lagi, masing-masing menduduki niche pasaran yang unik dan individu. Oleh itu, SEAT boleh menjadi jenama kereta yang lebih premium dan dengan itu akan menarik perhatian pembeli yang meminati model Alfa Romeo dan Mazda.

Lebih menarik lagi adalah keadaan di Skoda. Pengurusan VW telah memutuskan untuk memulangkan produknya kepada segmen bajet di mana ia kekal dalam tempoh 10 tahun pertama sejak ia berada di bawah sayap Kumpulan VW, suatu tempoh di mana ia memberikan kereta kecil dunia yang popular seperti Skoda Felicia dan generasi pertama Octavia.

Sudah dengan memperkenalkan generasi kedua Octavia, jenama Czech telah berkembang dengan ketara dalam nilai dan telah mula bertentangan dengan VW dan produknya kini dianggap hampir premium, di mana model Skoda terbaru sudah terlalu mahal. Mahal untuk pengguna biasa dan inilah sebab mengapa penjualannya di Malaysia tidak mungkin sama sekali kerana ia duduk bersebelahan dengan harga kenderaan VW.

Oleh itu, ia boleh dipastikan bahawa dasar harga Skoda akan “dilembutkan” dengan ketara supaya jenama Czech dapat berjaya bersaing di Eropah Timur dengan Hyundai, KIA dan juga Dacia.

Untuk ini, pada masa akan datang, Skoda akan menghasilkan kereta biasa, malah lebih biasa daripada model asas Volkswagen.

SEAT dan Skoda 4 SEAT dan Skoda 3 SEAT dan Skoda 2

Previous post

Audi Centre Setia Alam Kini Dibuka

Next post

Servis Selepas Jualan Yang Tidak Memuaskan Membanteras Penjualan Kereta Baharu

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *