Penyelenggaraan

Bagaimana Sesetengah Jenama Kereta Memaksa Pemilik Jadi Muflis!

Kerana kereta hampir baru yang duduk di pusat-pusat servis menunggu untuk dibaiki dan nilai jualan semula jatuh melampaui nilai kewangan, ini akan menjadi lebih buruk.

BHPetrol Merdeka Contest Banner

Pada satu ketika dahulu, pemilik kereta Malaysia dihidangkan dengan jaminan 2 tahun dan perkhidmatan selama 1 tahun. Hari ini, kami mempunyai jaminan 5 tahun dan perkhidmatan sehingga 3 tahun. Walau bagaimanapun, kerosakan semakin meningkat dan beberapa jaminan kereta mempunyai kelemahan di dalamnya. Sesetengah pengeluar kereta akan menawarkan diskaun hebat di peringkat bilik pameran sehingga para peniaga berkeuntungan minima sahaja dan kemudian membuat balik keuntungan yang ‘hilang’ pada peringkat lepas-jualan bila pemilik kereta terpaksa membayar alat-ganti yang tiada waranti (lebih dikenali sebagai barang isian semula) dengan tokokan harga sehingga 250 -400%.

Contohnya, apabila bateri kereta mati selepas 12-18 bulan, untuk memastikan jaminan terus hidup, pemilik kereta mesti membeli bateri baru pada 3 kali harga normal dari pusat servis yang dibenarkan. Oleh itu, bateri RM380.00 dijual dengan harga RM1,150.00 di pusat perkhidmatan yang dibenarkan. Jenama yang sama, jenis yang sama, bateri saiz yang sama. Sekarang, jika pemilik kereta pergi dan membeli dan memasang bateri baru di luar pusat servis yang diberi kuasa, jaminan kereta rasmi akan dianggap tidak sah dan sesetengah pengeluar kereta akan kemudian menggunakannya untuk mengabaikan kotak gear, enjin, recall sistem keselamatan yang dan isu-isu.

Car Owners Bankrupt 2

Terdapat juga aduan bengkel kereta yang diberi kuasa yang tidak memberi servis kereta dengan betul (atau tidak memberi servis sama sekali). Kami menyiar sebuah artikel di mana pemilik kereta baharu yang masuk untuk servis pertama PERCUMA dengan penapis pelincir dan minyak tidak ditukar dan disuruh balik masih dengan penapis pelincir dan minyak yang lama. Kami dimaklumkan pengedar jenama tersebut dan tindakan telah diambil terhadap mekanik dan pengurus bengkel tersebut. Walau bagaimanapun, kami menerima puluhan e-mel daripada pembaca yang mengalami penipuan yang sama dan ini datang dari hampir setengah dozen jenama kereta terkemuka.

Jadi, apa yang akan terjadi kepada kenderaan ini beberapa bulan kemudian apabila minyak enjin semakin tebal dan penapis tidak berfungsi sepenuhnya? Enjin suntikan langsung dan turbocharged baharu adalah yang pertama yang akan mengalami kerosakkan kerana mereka sensitif kepada penyelenggaraan yang tidak baik.

Pemilik kereta kemudiannya mengadu tentang enjin yang kurang baik dan penasihat perkhidmatan di pusat servis yang diberi kuasa akan mengisi borang panjang menuntut bahagian enjin baharu atau enjin baharu dan pengeluar kereta akhirnya menggantikan keseluruhan enjin yang berharga antara RM20,000 hingga RM45, 000 untuk beberapa kereta. Pemilik tinggal dengan tiada kereta mereka selama berminggu-minggu atau bahkan berbulan menunggu pembaikan ini.

Car Owners Bankrupt 3

Siapa yang rugi? Pengeluar kereta kehilangan wang, kesetiaan jenama dan pelanggan ulang jangka panjang. Pemilik kereta kehilangan wang dan kesabaran (inilah sebab mengapa pusat-pusat servis sekarang memerlukan banyak pilihan makanan dan minuman untuk memastikan pemilik kereta gembira semasa menunggu dan bila mereka perlu membuat banyak lawatan berulang).

Siapa yang untung? Pusat-pusat servis yang mengecaj balik kos upahan kepada pengilang kereta dan tentu saja, pengeluar alat ganti.

Bilakah ini akan berakhir?

 

Previous post

Model Isuzu D-MAX 2020 Dipamerkan Di Thailand

Next post

Datsun Fairlady Roadster Memerlukan Rumah Baru

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *