Bisnes

Operasi Enjin Geely Dan Volvo Akan Bergabung

Ini bermakna Proton akan mendapat kejuruteraan Volvo dalam kenderaan masa hadapan.

Zhejiang Geely Holding Group (Geely) dan anak syarikat milik penuh Volvo Car Group (Volvo) berhasrat untuk menggabungkan operasi enjin pembakarannya yang sedia ada untuk menubuhkan sebuah unit perniagaan utama dunia yang akan berusaha untuk membangunkan sistem pembakaran dan sistem hibrid generasi seterusnya.

Geely akan berkongsi ini dengan Proton

Ini adalah berita baik untuk Proton kerana Geely memiliki sebahagian daripada Proton dan dengan operasi penggabungan enjin ini, ia akan membawa teknologi enjin Volvo ke Proton pada masa akan datang. Pada masa ini, produk Geely yang dijual dengan lencana Proton adalah hanya Proton X70 dan SUV ini tidak mempunyai enjin yang dibangunkan oleh Volvo.

Enjin Proton X70 BUKAN enjin Volvo

Ya, banyak rakyat Malaysia telah dimaklumkan oleh beberapa peniaga Proton yang tidak sabar untuk membuat jualan bahawa enjin Proton X70 adalah projek usaha sama dengan Volvo. Ini sememangnya palsu dan inilah sebabnya mengapa ramai pemilik Proton X70 dengan bangganya menyatakan bahawa mereka telah membeli sebuah ‘SUV Volvo’ dengan harga sebuah SUV Jepun atau Korea.

BHP Banner enjin geely volvo

Hubungan kerjasama

Unit perniagaan yang dicadangkan masih dalam pembangunan. Kedua-dua pihak perlu mencapai persetujuan, tertakluk kepada usaha wajar dan kelulusan. Unit perniagaan yang dicadangkan ini akan membuka jalan untuk Volvo Cars memberi tumpuan kepada pembangunan kereta mewah semua elektrik. Menjelang pertengahan dekad akan datang, ia menjangkakan separuh daripada jualan globalnya akan menjadi elektrik sepenuhnya dan separuh lagi, hibrid yang dibekalkan oleh unit baru.

Bagi Geely, entiti baru yang dirancang ini akan mengemukakan semua sumber untuk memberi tumpuan kepada pembangunan enjin pembakaran teknologi maju dan efisien dan powertrains hibrid yang tersedia untuk Volvo Cars, Geely Auto, Lynk & Co, Proton, Lotus, dan LEVC di antara yang lain, memperkukuh lagi sinergi antara jenama.

Pada masa ini, Volvo Cars dan Geely Auto mempunyai antara 3000 hingga 5000 pekerja masing-masing yang menjalankan operasi enjin pembakaran termasuk fungsi penyelidikan dan pembangunan, perolehan, pembuatan, IT dan kewangan. Tiada pengurangan tenaga kerja dijangkakan.

Sejak pengambilalihan Volvo pada tahun 2010, kedua-dua Geely Auto dan Volvo telah mencapai angka jualan rekod berturut-turut. Unit perniagaan baru yang dicadangkan akan terus meningkatkan sinergi untuk kedua-dua pihak dalam R & D, pembuatan, perolehan, dan operasi.

Industri automotif global menyaksikan peningkatan permintaan terhadap enjin pembakaran yang efisien dan sistem hibrid. Unit perniagaan baru yang dicadangkan akan membekalkan pengeluar pihak ketiga, menyediakan kemungkinan peluang pertumbuhan.

Presiden Geely Holding Group, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Geely Auto Group An Conghui berkata: “Sambil meneruskan transformasi kepada elektrifikasi penuh, kami akan terus meningkatkan pelaburan kami dalam pembangunan enjin pembakaran yang sangat efisien dan sistem hibrid untuk menyediakan pelanggan kami dengan produk dan perkhidmatan yang paling kompetitif, sambil meningkatkan kecekapan operasi bersama kami. “

“Kereta hibrid memerlukan enjin pembakaran dalaman yang terbaik. Unit baharu ini akan mempunyai sumber, skala, dan kepakaran untuk membangunkan tenaga kerja ini secara cekap, ” kata Håkan Samuelsson, Presiden Volvo Cars, dan Ketua Eksekutif.

Rancangan terperinci perniagaan baharu sedang dalam pembangunan dan tertakluk kepada rundingan kesatuan Volvo serta kelulusan lembaga dan pihak berkuasa yang berkaitan.

Enjin Geely Volvo 2
Previous post

Cawangan Toyota GR Garage Bahagian Selatan - Mutiara Motorsports (JB)

Next post

Renault Koleos Facelift Dibuka Untuk Tempahan - RM180k

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *