Bisnes

Malaysia Miliki Sebahagian Kawasaki Vietnam

Pasaran motosikal di Vietnam terus berkembang pesat dan sudah ada beberapa pengedar motosikal milik Malaysia di sekitar Vietnam dengan bisnes yang baik. Sekarang masuk satu lagi syarikat Malaysia, TC Motorcycles memulakan operasi Kawasaki di pasaran 2 roda mereka. Ya, orang Vietnam suka motosikal dan dengan kota-kota yang ramai penduduk tetapi kekurangan ruang letak kereta, industri motosikal tumbuh secepat industri mobil dalam ekonomi yang berkembang pesat ini.

BHP Banner

Kawasaki Heavy Industries, Ltd. mengumumkan baru-baru ini penubuhan Kawasaki Motors Vietnam Co, Ltd (KMV), sebuah syarikat import dan jualan motosikal tempatan di Vietnam. KMV memulakan operasi pada bulan Ogos tahun ini.

Pada bulan Oktober 2014, Kawasaki memeterai perjanjian kerjasama dengan syarikat milik Malaysia, TC Motorcycles (Vietnam) Co., Ltd. (TCMCV), di mana Kawasaki memainkan peranan dalam pengeluaran dan logistik antarabangsa motosikal dan TCMCV mengendalikan penjualan domestik di Vietnam. Bagaimanapun, sebagai tindak balas terhadap pertumbuhan yang diramalkan di pasaran motosikal Vietnam, Kawasaki telah memutuskan untuk menubuhkan KMV.

Kawasaki Vietnam 3

KMV telah mengambil alih rangkaian pengedar TCMCV dan akan menggunakannya untuk menjalankan aktiviti jualan sambil menubuhkan lokasi pengedar baru sebagai tindak balas kepada pertumbuhan pasaran, dengan tujuan memperluaskan perniagaan motosikal Kawasaki di Vietnam.

Pasaran semasa Vietnam menyaksikan lebih daripada 3.3 juta motosikal dijual pada 2018, menjadikannya pasaran motosikal ke-4 terbesar di Asia selepas China, India dan Indonesia. Apabila ekonomi Vietnam terus berkembang, jualan dijangka mencecah kira-kira 3.6 juta unit pada 2019. *

Selain itu, kerana tahap pendapatan meningkat di Vietnam, pertumbuhan pesat dijangkakan dalam kategori motosikal pertengahan dan besar (250 cc dan lebih tinggi), meningkat daripada kira-kira 4,400 unit pada 2018 kepada kira-kira 6,600 unit pada 2019. **

Kawasaki menjual 175-1,000 cc motosikal kelas Supersport, sukan dan jenis terbuka (antara lain) di Vietnam, dengan rancangan untuk menjual kira-kira 2,500 unit pada TA 2019. Sedang KMV memulakan usaha jualan di Vietnam, Kawasaki merancang untuk terus menguatkan jenama Kawasaki dan meningkatkan kepuasan pelanggan untuk motosikal pertengahan dan besarnya.

Kawasaki Vietnam 2

Previous post

Hyundai Veloster Grappler Adalah Hatchback Untuk Off-Road

Next post

Kenapa Penjual Roti Bermotor Semakin Pupus

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *