Berita Auto

Hanya 5 Orang Di Dunia Yang Dibenarkan Membina Enjin Nissan GT-R

Di Jepun, jaguh ketukangan dikenali sebagai Takumi. Di kilang Nissan di Yokohama, hanya lima Takumi yang dipilih dibenarkan untuk meletakkan nama mereka di kenderaan sanjungan syarikat, GT-R yang legendari. Lima nama yang mungkin anda lihat pada beribu-ribu enjin di seluruh dunia adalah milik Shioya Izumi, Tetsuji Matsumoto, Tsunemi Ooyama, Hiroyuki Ichikawa dan ketua pasukan Takumi Kurosawa.

BHPetrol Merdeka Contest Banner

Dengan ketua pasukan Takumi Kurosawa yang mengetuai sekumpulan kecil yang dihormati dengan lebih daripada gabungan 100 tahun pengalaman kilang, lima artisan ini membina dengan tangan enjin VR38 twin-turbo, kebanggaan kilang dan Nissan.

Yokohama telah menghasilkan lebih daripada 35 juta enjin dalam sejarah 80 tahun Nissan, dan kumpulan kecil ini mengenali peranan dan tanggungjawab mereka yang bersejarah.

“Dengan meletakkan nama saya di blok enjin, saya sangat merasakan saya mewakili Nissan dan dianggap sebagai pembina enjin GT-R,” kata Kurosawa. “Saya berasa amat bangga.”

Nissan-GT-R 5 Men 2

Automasi adalah kebiasaan pembuatan abad ke-21, tetapi di dalam bilik “bersih” Yokohama, pemasangan 374 bahagian mesin masih menjadi pengalaman hands-on.

“Kami sentiasa meningkatkan kualiti kami,” kata Tsunemi Ohyama dari tiga dekadnya di Nissan.

“Apabila pengeluaran GT-R bermula pada tahun 2007, pelarasan pelepasan injap adalah dengan mesin, tetapi kini semuanya adalah dengan tangan – mengukur, mengetatkan, mengukur lagi. Selepas pemeriksaan dan pengesahan secara manual, baru kami hantar kepada pelanggan kami. ”

Takumi Kurosawa, yang namanya pertamanya berkongsi sebutan yang sama dengan pasukannya, menghasilkan street GT-R serta versi perlumbaan Super GT300.

Nissan-GT-R 5 Men 3

“Jika anda hanya ingin memasang enjin GT-R, mana-mana orang yang mahir boleh belajar dalam tempoh tiga hingga empat bulan, tetapi GT-R digunakan untuk membeli-belah atau memandu pada kelajuan 320 km sejam di litar perlumbaan, jadi ketepatan untuk setiap bahagian enjin diperlukan. ”

“Takumi bertanggungjawab bukan hanya untuk pemasangan enjin tetapi juga menilai kualiti bahagian dan menjamin ketepatan. Setiap enjin GT-R dibuat oleh seorang tukang – itulah perbezaannya daripada enjin lain. ”

Enjin 3.8 liter, menghasilkan 545 hp, menghadapi ujian meluas di tapak, akhirnya menerima ikatan literal antara pembina dan pemiliknya.

Nissan-GT-R 5 Men 4

Selepas pemasangan sehingga 6 jam, takumi meletakkan nama mereka sendiri pada blok enjin, jaminan kualiti serta kansei, pertimbangan penggunaannya nanti..

“Pemilik GT-R mempunyai perasaan istimewa terhadap kereta mereka,” kata pembina GT-R dan pemilik Nobumitsu Gozu.

“Walaupun model yang lebih tua, saya juga memiliki GT-R, jadi saya memahami perasaan pelanggan GT-R, dan kami meletakkan jiwa kita ke dalam setiap enjin, dengan harapan dapat memberikan keseronokan kepada pelanggan.”

Izumi Shioya telah membina banyak enjin dalam dua dekadnya, tetapi masih menimba kesempurnaan.

Nissan-GT-R 5 Men 5

“Apa yang saya anggap ‘enjin yang sempurna’ adalah yang saya yakin akan mempunyai prestasi tertinggi,” kata Shioya.

Pembuatan enjin supercar hanya sebahagian daripada cerita, seperti ketua kilang Yokohama, Nobuhiro Ozawa, kata, pemilik mahu bertemu dengan pembina GT-R mereka.

“Kami kadang-kadang menerima komen dari pemilik GT-R seperti ‘Siapa yang membina enjin ini?’ Ada yang datang ke loji Yokohama yang ingin bertemu dengan pembuat enjin sebenar. Apabila mereka bertemu, dia berkata, ‘Terima kasih kerana membina enjin GT-R saya,’ kata Ozawa.

Kad pengenalan takumi tidak menyebut status mereka di kalangan tukang motor yang hebat di dunia, tetapi penghormatan terakhir datang ketika hasil mereka melalui barisan, dengan papan nama kecil yang dipasang dan enjin itu akan dimasukkan ke dalam GT-R, meterai ketukangannya untuk berzaman.

Nissan-GT-R 5 Men 6

Previous post

Jualan Geely Bagi September 2019 Turun 9%

Next post

Honda Jazz Generasi ke-4 - Masuk Malaysia Ke Tidak?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *