Bisnes

Halim Saad Membuat Tawaran RM5.2 Bilion Untuk PLUS

Ini dia bidaan tertinggi …… siapa kata PLUS bukan untuk dijual?

BHP Banner

Jutawan Malaysia, Halim Saad baru saja menawarkan harga tertinggi untuk mengambil alih keseluruhan saham Khazanah Nasional dalam PLUS Malaysia Berhad. Tawaran Halim Saad untuk kepentingan 51% dengan RM5.2 bilion datang selepas tawaran baru-baru ini sebanyak RM1.5 bilion daripada Widad Business Group yang merupakan kumpulan pembinaan bumiputra Malaysia dengan mengambilalih 51% saham Khazanah dengan RM1 .5 bilion pertimbangan tunai, atau 100% pemegang konsesi yang dimiliki oleh Khazanah dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) untuk RM3 bilion tunai. Widad Business Group juga berjanji untuk mengurangkan kadar tol antara 25% dan 40%.

Semua tawaran ini datang selepas Maju Holdings membuat tawaran awal mereka diikuti dengan tawaran RM3.5 bilion oleh syarikat ekuiti persendirian swasta yang berpangkalan di Hong Kong, RRJ Capital yang mempunyai beberapa pihak yang mendakwa bahawa PLUS Malaysia Berhad tidak sekali-kali akan dijual  selepas kami menyiarkan artikel yang menyebutkan, untuk tawaran-tawaran di atas yang akan dibuat, mereka yang berkaitan dengan PLUS dan pemegang sahamnya perlu mengetahui tentang tawaran-tawaran ini yang disediakan berbulan lebih awal.

Bagi mana-mana organisasi untuk membuat tawaran, mereka perlu melakukan siasatan kewangan dan banyak lagi untuk mendapatkan seberapa banyak maklumat yang mungkin supaya tawaran mereka akan memberi manfaat kepada para pemegang saham untuk jangka masa panjang.

Tawaran / harga ini bukan timbul begitu saja. Akauntan dan penilai risiko akan mengambil berminggu atau berbulan untuk menyediakan cadangan untuk bos mereka membuat tawaran yang masuk akal untuk penjual dan juga pembeli.

Walau apapun yang penting ialah keputusan akhir harus membawa keuntungan bagi pengguna lebuh raya / jalan raya Malaysia. Adakah kadar tol akan lebih rendah nanti tanpa mengorbankan perkhidmatan lebuh raya dan kualiti permukaan jalan raya atau, adakah nilai kadar tol kami menurun?

Ini kita perlu tunggu dan lihat sambil kerajaan meneliti cadangan / tawaran yang dibuat.

PLUS-toll-2

Previous post

Mercedes-AMG GT C dan GT R Facelift Masuk Pasaran Malaysia

Next post

Mitsubishi Triton Ditawarkan Dengan Kadar Faedah Serendah 0.88%

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *